Wear characteristics and defects analysis of friction stir welded joint of aluminium alloy 6061-t6
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68145535%3A_____%2F16%3A00455231" target="_blank" >RIV/68145535:_____/16:00455231 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ein.org.pl/2016-01-17" target="_blank" >http://www.ein.org.pl/2016-01-17</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.17531/ein.2016.1.17" target="_blank" >10.17531/ein.2016.1.17</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Wear characteristics and defects analysis of friction stir welded joint of aluminium alloy 6061-t6
Popis výsledku v původním jazyce
This paper deals with the wear characteristics and defects developed during friction stir welding at different process parameter of aluminium alloy (AA) 6061-T6 having thickness 6 mm. Four welded samples are prepared with rotational speed 500 rpm, 710 rpm, 1000 rpm and with welding speed of 25 mm/min & 40 mm/min. Welded samples and base material are put in wear condition under grinding machine for 120 s. Material removal is measure by taking the difference of weight before and after wear. Different types of defects and fracture are observed on the wear surface. These defects and fractures are analysed under field emission scanning electron microscope (FESEM). It is concluded that material removal from welded sample is less compared to base metal, hencewear resistance increases after friction stir welding.
Název v anglickém jazyce
Wear characteristics and defects analysis of friction stir welded joint of aluminium alloy 6061-t6
Popis výsledku anglicky
This paper deals with the wear characteristics and defects developed during friction stir welding at different process parameter of aluminium alloy (AA) 6061-T6 having thickness 6 mm. Four welded samples are prepared with rotational speed 500 rpm, 710 rpm, 1000 rpm and with welding speed of 25 mm/min & 40 mm/min. Welded samples and base material are put in wear condition under grinding machine for 120 s. Material removal is measure by taking the difference of weight before and after wear. Different types of defects and fracture are observed on the wear surface. These defects and fractures are analysed under field emission scanning electron microscope (FESEM). It is concluded that material removal from welded sample is less compared to base metal, hencewear resistance increases after friction stir welding.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JQ - Strojní zařízení a nástroje
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Eksploatacja i Niezawodnosc-Maintenance and Reliability
ISSN
1507-2711
e-ISSN
—
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
128-135
Kód UT WoS článku
000367163800017
EID výsledku v databázi Scopus
—