Jet pěšky / Geografie „vozíčkářů a vozíčkářek“
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68145535%3A_____%2F19%3A00517708" target="_blank" >RIV/68145535:_____/19:00517708 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jet pěšky / Geografie „vozíčkářů a vozíčkářek“
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná kapitola se věnuje časoprostorové zkušenosti „vozíčkářů a vozíčkářek“. Konkrétně popisuje časoprostorovou experience of five people who were born with the muscular dystrophy in the second half of 1970s and who use electric wheelchair for their everyday activities. Délka zájmu o tuto zkušenost přesahuje sedm let (2010 – 2017) a vybízí tak ke zpětnému ohlédnutí. Kapitola má minimálně dva základní cíle, jeden metodický a druhý empirický. Tím empirickým cílem je samotný popis časoprostorové zkušenosti uživatelů a uživatelky elektrických vozíků. Tím metodickým cílem pak je přesvědčivě doložit, jak je jakékoliv porozumění vždy nutně kontextuální, dočasné, neukončené a tedy i neukončitelné. Oba cíle jsou pak naplňovány společně skrze popis vývoje mého porozumění časoprostorové zkušenosti uživatelů a uživatelky elektrických vozíků. Z důvodu rozsahu tohoto více než sedmiletého projektu není možné postihnout celý vývoj mého porozumění této nevlastní zkušenosti v rámci jediné kapitoly. Rozhodl jsem se proto omezit se pouze na část této zkušenosti vyjádřenou slovním spojením „jet pěšky“. Aktuálně ji rozumím jako zkušenosti jízdy prostorem, který k jízdě není určen. Zkušenost naučené vertikality prostoru, která je nutná pro jeho kontinuální průjezdnost. Zkušenost jízdy velmi omezeným počtem „vyježděných“ koridorů, které často nemají žádné alternativy a tak je pohyb po nich organizován více časově než prostorově. Zkušenost pasivní asociace orientačních bodů, které často označují nějakou změnu směru „jízdy pěšky“. Zkušenost, které nezáleží na konkrétní topografii prostoru, ale která je především topologická. Zkušenost přerušované a neplynulé jízdy, která vyžaduje neustálé přibržďování, zastavování, rozjíždění a zrychlování. Zkušenost, jejíž ideálem je naopak hladký a plynulý pohyb bez zastavování, naklánění a zbytečného drncání. Zkušenost řidiče na chodníku.
Název v anglickém jazyce
Ride on foot / Geography of ‘wheelchair users’
Popis výsledku anglicky
The chapter focuses on the ways of time and space management of solo-living childless adults—the so-called ‘soloist’. The text is based on two qualitative studies with 36 participants, aged 25–45, with two older men (aged 58 and 64) included in the sample. Some of them are living solo voluntarily, but, for most of them, this is just by pure accident. Methodologically, the research was based mainly on qualitative in-depth interviews made during episodic ethnography in the participants’ households and on go-along research. The chapter is divided into two parts focused on two different aspects of the time-space experience of the soloist. The first deals with the minimum-scale geography of solo-living people within their houses or flats. The second part looks into questions of the urban experience of soloists and shows that they often understand urban space as complementary to their private spaces (flats or houses). While the first part is devoted to the organisation of space, the second focuses on time organisation, which is deeply connected with the type of work/employment of the soloist. One of the important conclusions of the chapter is that time-management is for solo-living people more difficult and also more important than solutions to the spatial organisation of their lives. The chapter shows that the geography of households is not perceived as a problem, but the organisation of time seems to be a common difficulty experienced by almost all of the soloists. This is connected with the absence of significant others—partners, children, and other mates waiting at home. This absence is the main barrier in the process of boundary-work within the personal time of the soloist. As the text shows, the work to create boundaries between work- and leisure- or nonwork- time requires a high degree of self-discipline from solo-living people.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50704 - Environmental sciences (social aspects)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LTC18067" target="_blank" >LTC18067: Geografické aspekty občanské vědy: mapování trendů, vědeckého potenciálu a společenského dopadu v České republice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Geografie „okrajem“
ISBN
978-80-246-4255-0
Počet stran výsledku
38
Strana od-do
29-67
Počet stran knihy
422
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—