Sociabilities and biographical breaks. Sayyid Qutb's Islamist conversion revisited
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378009%3A_____%2F20%3A00537274" target="_blank" >RIV/68378009:_____/20:00537274 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11104/0316586" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11104/0316586</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3917/crii.088.0131" target="_blank" >10.3917/crii.088.0131</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
francouzština
Název v původním jazyce
Sociabilités et ruptures biographiques. Retour sur la conversion islamiste de Sayyid Qutb
Popis výsledku v původním jazyce
L’analyse renouvelée de la conversion islamiste de Sayyid Qutb (1906-1966) souligne l’intérêt de la notion de sociabilités dans l’étude des ruptures biographiques. Le cadrenanalytique adopté ici, celui de la sociologie des intellectuels, et l’approche centrée sur les conversions et les sociabilités permettent de tracer les reformulations de l’habitus. La démonstration est soutenue par une critique des travaux existants sur Qutb, partant sur ’islamisme, qui privilégient l’analyse de l’idéologie pour expliquer ses ruptures biographiques. Pour contourner ce biais, qui tient à la difficulté d’accéder aux sources autres que sa production intellectuelle, je suggère de saisir cet intellectuel égyptien à travers sa mondanité, accessible par le « bruit textuel » entourant ses pratiques de socialisation. La démonstration de la nature incrémentale de sa conversion et du caractère syncrétique de son projet islamiste nuance le rôle de l’idéologie dans les mobilisations islamistes et met en relief les socialisations plurielles de leurs militants
Název v anglickém jazyce
Sociabilities and biographical breaks. Sayyid Qutb's Islamist conversion revisited
Popis výsledku anglicky
Renewed study of the Islamist conversion of Sayyid Qutb (1906-1966) underscores the interest of the notion of sociability for the study of biographical discontinuities. Adopting the analytical framework of sociology of intellectuals, this article traces the various ways in which the modes of intellectual sociability form habitus. It departs from the criticism of existing studies on Qutb, which tend to explain his biographical breaks as an ideological conversion from variously defined secularisms to Islamism. Arguing that such a bias is due to the difficulty of accessing sources other than Qutb's intellectual production, I suggest to understand this Egyptian intellectual in terms of his worldliness, accessible to us via the textual noise produced as result of his practices of socialization. Such an approach highlights the incremental nature of Qutbs conversion and the syncretism of his Islamist project and underscores the importance of multiple experiences of socialization in Islamist mobilization at the expense of ideological factors.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Critique Internationale
ISSN
1290-7839
e-ISSN
1777-554X
Svazek periodika
88
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
FR - Francouzská republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
131-150
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85093837410