Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Poetika „ďábelského“ na hranici mezi děsivým blouzněním a groteskním šklebem: nad prózami bulharského diabolismu – 1. část

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378017%3A_____%2F23%3A00579194" target="_blank" >RIV/68378017:_____/23:00579194 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://hdl.handle.net/11104/0348124" target="_blank" >https://hdl.handle.net/11104/0348124</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Poetika „ďábelského“ na hranici mezi děsivým blouzněním a groteskním šklebem: nad prózami bulharského diabolismu – 1. část

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zamýšlí nad literárněhistorickým vymezením bulharského diabolismu, jímž se bulharská, ale i německá a česká literární věda (Thomas M. Martin, Zlatina Jeřábková) intenzivně zabývá již od 80. let 20. století.nDiabolismus je důsledkem konfrontace bulharské poválečné literatury se západoevropským (novo)romantismem a expresionismem (fenomén je částečně znám v německém a francouzském prostředí) a bezprostředně souvisí s termíny „černý/gotický román“, „frenetická literatura“, „příšerný román/román hrůzy“ a se jmény E. T. A. Hoffmanna, E. A. Poea, T. Gautiera, S. Przybyszewského, G. Meyrinka či H. H. Ewerse. Dodnes se vede diskuse o podstatě diabolismu – zda jde o zvláštní literární směr, resp. proud (současní badatelé takovou definici spíše odmítají), anebo zda je nutné na něj pohlížet žánrově-motivicky jako na manýru opírající se o avantgardní (expresionistický) základ, na nějž jsou synkreticky (hybridně) roubovány značně nesourodé prvky přejímané z různých esteticko-ideových inspiračních zdrojů (s tímto konceptem se identifikuje i autor této studie). Již v rozmezí 20.–30. let se okruh bulharských diabolistů ustálil na čtveřici reprezentované prozaiky Svetoslavem Minkovem (1902–1966), Vladimirem Poljanovem (1899–1988), Georgim Rajčevem (1882–1947) a Čavdarem Mutafovem (1889–1954), načež v souvislosti s groteskním románem Sărceto v kartonenata kutija (1933, česky Srdce v kartonové krabici) přibylo ještě jméno Konstantina Konstantinova (1890–1970), který dílo parodující diabolistickou poetiku napsal společně s Minkovem. Tato tvorba je v českém prostředí poměrně známa díky českému výboru Půlnoční historky. Antologie bulharského diabolismu (2014).nDetailnější pozornost je věnována zvláště antecedentům diabolismu (Ilija Ivanov-Čeren [1880–1912], Vladimir K. Željazkov-Balder [1887–1912], Rajčo Konstantinov Rajčev Gorjanin-Virsaviev [1885–1959]) a pozapomenutém prozaikovi s výrazně diabolistickými estetickým cítěním Pančo Michajlovovi (1896–1965).

  • Název v anglickém jazyce

    The Poetics of the “Devilish” on the Border between Terrifying Delirium and Grotesque Grin: On the Prose of Bulgarian Diabolism – Part 1

  • Popis výsledku anglicky

    The study reflects the literary-historical definition of Bulgarian Diabolism, which Bulgarian, but also German and Czech literary scholarship (T. M. Martin, Z. Jeřábková) has been intensively dealing with since the 1980s.nDiabolism is the result of the confrontation of Bulgarian post-war literature with Western European (Neo)Romanticism and Expressionism (the phenomenon is partly known in the German and French environment) and is directly related to the terms “Black/Gothic novel”, “Frenetic literature”, “Horror novel” and with the names of E. T. A. Hoffmann, E. A. Poe, T. Gautier, S. Przybyszewski, G. Meyrink or H. H. Ewers. To this day, there is a debate about the essence of diabolism – whether it is a special literary movement or current (current researchers rather reject such a definition), or whether it is necessary to look at it genre-motifically as a manner based on an Avant-garde (Expressionist) foundation, on which quite disparate elements are syncretically (hybridly) grafted from various aesthetic-ideological inspirations sources (the author of this study also identifies with this concept). Already in the 1920´s and 1930´s, the circle of Bulgarian Diabolists settled on a quartet represented by novelists S. Minkov (1902–1966), V. Polyanov (1899–1988), G. Raychev (1882–1947) and Ch. Mutafov (1889–1954), and with the novel Sărtseto v kartonenata kutiya (The Heart in the Carton Box, 1933) also K. Konstantinov, who wrote a work parodying diabolist poetics together with Minkov.nMore detailed attention is paid in particular to the antecedents of diabolism (I. Ivanov-Cheren [1880–1912], V. K. Zhelyazkov-Balder [1887–1912], R. K. R. Goryanin-Virsaviev [1885–1959]) and the forgotten novelist with distinctly diabolistic aesthetic sensibilities, P. Mikhailov (1896–1965).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Porta Balkanica

  • ISSN

    1804-2449

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    43-64

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus