Trends in educational fluidity after the fall of socialism in the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F16%3A00488223" target="_blank" >RIV/68378025:_____/16:00488223 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.10" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.10</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.10" target="_blank" >10.14712/23363177.2017.10</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Trends in educational fluidity after the fall of socialism in the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of this paper is to identify the trends in educational fluidity after the fall of socialism in 1989 in the Czech Republic. The trends in educational fluidity are analysed on the grounds of two effects: unequal educational odds (according to the socio-economic origin) and the “differentiation” effect. The findings show that despite expansion of educational opportunities the fluidity in education has not been increasing in Czech society. The period between 1990 and 2005 saw even a decline in educational odds depending on the respondents’ educational origin. Only from 2006, this tendency started to fall. In our view, the development of educational fluidity was caused primarily by socio-political transition of Czech society rather than by cohort replacement.
Název v anglickém jazyce
Trends in educational fluidity after the fall of socialism in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to identify the trends in educational fluidity after the fall of socialism in 1989 in the Czech Republic. The trends in educational fluidity are analysed on the grounds of two effects: unequal educational odds (according to the socio-economic origin) and the “differentiation” effect. The findings show that despite expansion of educational opportunities the fluidity in education has not been increasing in Czech society. The period between 1990 and 2005 saw even a decline in educational odds depending on the respondents’ educational origin. Only from 2006, this tendency started to fall. In our view, the development of educational fluidity was caused primarily by socio-political transition of Czech society rather than by cohort replacement.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GB14-36154G" target="_blank" >GB14-36154G: Dynamika změny v české společnosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
49-69
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85039447484