Strany na ústupu, lídři na vzestupu? Personalizace volebního chování v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F17%3A00477269" target="_blank" >RIV/68378025:_____/17:00477269 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14230/17:00096714
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.2.304" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.2.304</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.2.304" target="_blank" >10.13060/00380288.2017.53.2.304</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Strany na ústupu, lídři na vzestupu? Personalizace volebního chování v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem tohoto článku je analyzovat personalizaci volebního chování českých voličů během posledních dvou desetiletí. Studie zkoumá, zda roste tzv. efekt lídrů tak, jak předpokládá literatura o personalizaci politiky. Alternativní vysvětlení volby strany zdůrazňují stabilní roli konfliktních linií a levo-pravé orientace s minimálním prostorem pro efekt lídrů, případně jeho růstu. Tento článek testuje rovněž stranicky podmíněné hypotézy. Tyto hypotézy jsou testovány pomocí čtyř českých povolebních průzkumů (1996-2013). Volební rozhodnutí jsou modelována pomocí navrstvených matic (pro každé volby) s užitím logistické regrese. K řešení problému endogenity mezi volebním rozhodnutím a stranickou identifikací je užita instrumentální proměnná. Výsledky ukazují, že nedošlo k žádnému zvýšení efektu lídrů v České republice. Efekt stranických lídrů je spíše stabilní napříč všemi čtyřmi analyzovanými volbami. Přesto text dokazuje, že straničtí lídři hrají větší roli při rozhodování voličů nových, populistických a nelevicových stran, ačkoli efekt není velký.
Název v anglickém jazyce
The Decline of the Party and the Rise of Party Leaders? The Personalisation of Voting Behaviour in the Czech Republicn
Popis výsledku anglicky
The aim of this article is to analyse the personalisation of Czech voters’ behaviour during the last two decades. This study examines if the effect of party leaders on party choice has increased as the vote personalisation literature suggests. Alternative explanations of party choice emphasise the stable role of cleavages and left-right orientation, leaving limited space for leadership effects and their growth. In addition, this paper also tests party-specifi c hypotheses. These hypotheses are tested using four Czech post-election surveys (1996–2013). Vote choices are modelled using stacked data matrices (for each election) and a logistic regression estimator. An instrumental variable approach is used to deal with the endogeneity between vote choice and party identifi cation. The results show that there has been no increase in party leadership effects in the Czech Republic. Party leader effects are largely stable across the four elections examined. The article reveals that party leaders play a greater role in the decision-making calculus of voters of new populist non-leftist parties, however, the effects are not large.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50601 - Political science
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-29032S" target="_blank" >GA13-29032S: Protestující v kontextu: integrovaná a komparativní analýza demokratického občanství v České republice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
53
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
34
Strana od-do
147-180
Kód UT WoS článku
000401638400001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85019623360