Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Reasoning behind choices: rationality and social norms in the housing market behaviour of first-time buyers in the Czech Republic.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F17%3A00479984" target="_blank" >RIV/68378025:_____/17:00479984 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/02673037.2016.1219331" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/02673037.2016.1219331</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/02673037.2016.1219331" target="_blank" >10.1080/02673037.2016.1219331</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Reasoning behind choices: rationality and social norms in the housing market behaviour of first-time buyers in the Czech Republic.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The main objective of this paper is to draw attention to the influence of social norms on housing market behaviour. The research is based on an in-depth qualitative study of first-time buyers in the Czech Republic. We found systemic deviations from economically rational behaviour (as defined by mainstream housing economic theory) that stem from the influence of a dominant housing social norm about what constitutes the ‘right’ housing tenure. We show how the influence of a social norm constrains financial, pragmatic, utility- or investment-based considerations of Czech home-buyers. Sociology can thus significantly contribute to recent econometric research about sources of housing market instability.

  • Název v anglickém jazyce

    Reasoning behind choices: rationality and social norms in the housing market behaviour of first-time buyers in the Czech Republic.

  • Popis výsledku anglicky

    The main objective of this paper is to draw attention to the influence of social norms on housing market behaviour. The research is based on an in-depth qualitative study of first-time buyers in the Czech Republic. We found systemic deviations from economically rational behaviour (as defined by mainstream housing economic theory) that stem from the influence of a dominant housing social norm about what constitutes the ‘right’ housing tenure. We show how the influence of a social norm constrains financial, pragmatic, utility- or investment-based considerations of Czech home-buyers. Sociology can thus significantly contribute to recent econometric research about sources of housing market instability.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP404%2F12%2F1446" target="_blank" >GAP404/12/1446: Využití sociologických metod pro analýzu nerovnováhy na trhu bydlení. Kritická a kontextuální metodologie ve výzkumu bydlení.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Housing Studies

  • ISSN

    0267-3037

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    32

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    517-539

  • Kód UT WoS článku

    000398538500007

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84983535387