Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Academic Excellence and Gender Bias in the Practices and Perceptions of Scientists in Leadership and Decision-making Positions

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F17%3A00485823" target="_blank" >RIV/68378025:_____/17:00485823 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/25706578.2017.18.1.349" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.13060/25706578.2017.18.1.349</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/25706578.2017.18.1.349" target="_blank" >10.13060/25706578.2017.18.1.349</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Academic Excellence and Gender Bias in the Practices and Perceptions of Scientists in Leadership and Decision-making Positions

  • Popis výsledku v původním jazyce

    How to assess quality has become one of the central concerns for contemporary research, not least because of the proliferation of research assessment systems around the globe. Concomitant with this has been the growing attention to factors that compromise the credibility of assessment, especially gender, ethnic, racial and geopolitical bias. In this paper I analyse how lab leaders and research managers in the natural sciences specifically construct excellence and relatedly the demands of the research profession, and how gender bias plays out in these imaginaries. The material for the study comes primarily from two highly successful public research institutes of the Czech Academy of Sciences and specifically from individual and group interviews with lab leaders and research managers on topics of research governance, assessment, and quality. The focus is on the natural sciences because the discipline has driven the introduction of research assessment in the country as well as research and innovation reforms more broadly since the new millennium. Building on the distinction between the logic of choice and the logic of care developed by Annemarie Mol (2008), I explore the limits of individual choice for conceiving excellence and the gendered outcomes it produces.

  • Název v anglickém jazyce

    Academic Excellence and Gender Bias in the Practices and Perceptions of Scientists in Leadership and Decision-making Positions

  • Popis výsledku anglicky

    How to assess quality has become one of the central concerns for contemporary research, not least because of the proliferation of research assessment systems around the globe. Concomitant with this has been the growing attention to factors that compromise the credibility of assessment, especially gender, ethnic, racial and geopolitical bias. In this paper I analyse how lab leaders and research managers in the natural sciences specifically construct excellence and relatedly the demands of the research profession, and how gender bias plays out in these imaginaries. The material for the study comes primarily from two highly successful public research institutes of the Czech Academy of Sciences and specifically from individual and group interviews with lab leaders and research managers on topics of research governance, assessment, and quality. The focus is on the natural sciences because the discipline has driven the introduction of research assessment in the country as well as research and innovation reforms more broadly since the new millennium. Building on the distinction between the logic of choice and the logic of care developed by Annemarie Mol (2008), I explore the limits of individual choice for conceiving excellence and the gendered outcomes it produces.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LE14016" target="_blank" >LE14016: Posilování evropské dimenze českého výzkumu zastupováním ČR v expertních skupinách ERA a transformací výzkumné organizace z hlediska genderové vyváženosti</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gender a výzkum / Gender and Research

  • ISSN

    2570-6578

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    42-66

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85033467025