Vývoj vzdělanostních nerovností v účasti na politice v Česku a na Slovensku a jejich důsledky pro reprezentaci postojů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F18%3A00495136" target="_blank" >RIV/68378025:_____/18:00495136 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/sociologia.2018.50.5.20" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.31577/sociologia.2018.50.5.20</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/sociologia.2018.50.5.20" target="_blank" >10.31577/sociologia.2018.50.5.20</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vývoj vzdělanostních nerovností v účasti na politice v Česku a na Slovensku a jejich důsledky pro reprezentaci postojů
Popis výsledku v původním jazyce
Účast občanů na politickém procesu je konstitutivním prvkem demokracie. Tento článek s využitím dat z povolebních dotazníkových šetření, které pokrývají všechny parlamentní volby po pádě komunistického režimu, a dat z Evropského sociálního výzkumu 2002-2014, zkoumá jak je politická participace v České republice a na Slovensku diferencovaná na základě dosaženého vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti ve volební účasti v obou zemích v čase postupně výrazně vzrostly a v současnosti jsou mnohem výraznější než ve tradičních západních demokraciích. Vzdělanostní nerovnosti v nevolební politické participaci jsou větší než nerovnosti ve volební účasti. Absolventi vysokých škol se účastní na politice významně častěji než lidé s nižším dosaženým vzděláním. V kombinaci s významnými rozdíly v zastávaných postojích k přerozdělování příjmů, rovnosti pohlaví a imigraci nerovná participace vytváří podmínky pro nerovný politický hlas vzdělanostních skupin. Tento článek nicméně ukazuje, že vzdělanostní nerovnosti v politické participaci a rozdíly v postojích se automaticky nepřeklápějí do stejně silných deformací reprezentaci postojů.
Název v anglickém jazyce
Development of Educational Inequalities in Political Participation in Czech Republic and Slovakia and their Implications for Representation of Attitudes
Popis výsledku anglicky
Citizen participation in the political process is a key tenet of democratic government. Using data from postelection surveys covering all post-communist elections and European Social Survey 2002- 2014, this paper studies how political participation in the Czech Republic and Slovakia has been stratified based on education. Educational inequalities in turnout increased substantively in both countries and are currently much more pronounced than in established western democracies. Educational inequalities in non-electoral participation are greater than inequalities in turnout. University graduates participate significantly more often than people of lower educational attainment. In combination with significant differences in attitudes towards income redistribution, gender equality and immigration, unequal participation constitutes conditions for unequal political voice. Nevertheless, this paper shows that educational inequalities in political participation and differences in attitudes do not automatically translate into equally strong distortions in attitude representation
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50601 - Political science
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-29032S" target="_blank" >GA13-29032S: Protestující v kontextu: integrovaná a komparativní analýza demokratického občanství v České republice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociológia
ISSN
0049-1225
e-ISSN
—
Svazek periodika
50
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
524-549
Kód UT WoS článku
000446378300002
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85054317782