Vztah mezi individuálními charakteristikami a vysokoškolským vzděláním: role osobnosti, fyzické atraktivity a sebehodnocení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F18%3A00497815" target="_blank" >RIV/68378025:_____/18:00497815 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://sreview.soc.cas.cz/uploads/41922eea14d389a9cb2c48d5d125f176cf04399c_18-5-02Anyzova19.pdf" target="_blank" >http://sreview.soc.cas.cz/uploads/41922eea14d389a9cb2c48d5d125f176cf04399c_18-5-02Anyzova19.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2018.54.5.419" target="_blank" >10.13060/00380288.2018.54.5.419</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vztah mezi individuálními charakteristikami a vysokoškolským vzděláním: role osobnosti, fyzické atraktivity a sebehodnocení
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této studie je zjistit, do jaké míry je vysokoškolské vzdělání a vzdělanostní mobilita ovlivněna takovými individuálními charakteristikami, jako jsou osobnostní rysy, fyzická atraktivita a sebehodnocení. Zaobírá se tak tématem, které je v českém stratifikačním výzkumu již velice dlouho zanedbáváno. Studie je založena na reprezentativních datech českého longitudinálního výzkumu (Opomíjené dimenze lidského kapitálu 2015) navazujícího na mezinárodní projekt OECD-PIAAC. Výsledky potvrzují, že fyzická atraktivita hraje důležitou roli při dosahování vysokoškolského vzdělání, obzvláště v humanitních a sociálních vědách. Co se týče osobnostních rysů, otevřenost změně a extraverze jsou více přínosné pro humanitní studia, zatímco neuroticismus významně snižuje šance jedince na získání diplomu v přírodních vědách. Svědomitost a vyšší sebehodnocení mají zase pozitivní dopad na vzestupnou vzdělanostní mobilitu. Studie také odhalila genderové rozdíly v síle efektů individuálních faktorů, obzvláště v případě osobnostního rysu přívětivosti.
Název v anglickém jazyce
The Relationship Between Personal Characteristics and Tertiary Education: The Role of Personality, Physical Attractiveness and Self-esteem
Popis výsledku anglicky
Focusing on a subject largely neglected in mainstream Czech social stratification research so far, this study seeks to examine to what extent tertiary educational attainment and educational mobility are affected by personal factors, such as personality traits, physical attractiveness, and self-esteem. It is based on data drawn from a large-scale representative survey carried outnin the Czech Republic (Neglected Human Capital Dimensions 2015) as the second follow-up to the OECD PIAAC project. The results show that physical attractiveness plays a significant role in tertiary educational attainment, especially in the humanities and social-science disciplines. As for personality traits, Openness to Experience and Extraversion are more beneficial for humanities degrees, whereas Neuroticism significantly decreases a person’snchances of obtaining a degree in science. Conscientiousness and Self-esteem have a positive impact on upward educational mobility. The study also finds that there are some gender differences in the strength of the effect of personality factors, and that this is especially true for the trait of Agreeableness.n
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_013%2F0001796" target="_blank" >EF16_013/0001796: CSDA Research - Výzkumný program Českého sociálněvědního datového archivu: Česká republika v Mezinárodním programu sociálních šetření ISSP, výzkum kvality dat a zdrojů dat</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
54
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
31
Strana od-do
667-697
Kód UT WoS článku
000450719100001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85057403773