Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Transport Poverty Meets Car Dependency: A GPS Tracking Study of Socially Disadvantaged Groups in European Rural Peripheries

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F22%3A00557857" target="_blank" >RIV/68378025:_____/22:00557857 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0966692322000746?via%3Dihub#" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0966692322000746?via%3Dihub#</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2022.103351" target="_blank" >10.1016/j.jtrangeo.2022.103351</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Transport Poverty Meets Car Dependency: A GPS Tracking Study of Socially Disadvantaged Groups in European Rural Peripheries

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article explores the spatial mobility of disadvantaged populations in order to enhance our understanding of transport poverty. It is based on participatory GPS tracking data collected in peripheral rural regions in Czechia and Germany. The data provide information on the two-week mobility of 61 socially disadvantaged study participants belonging to the following groups: (a) the lone elderly, (b) the labor market disadvantaged, and (c) single parents. The quantitative analysis utilizes group comparisons of activity space metrics. The results show that the mobility of disadvantaged people varied little between countries and regions, which indicates that individual social disadvantage mattered more than regional spatial disadvantage. Daily mobility depended on individual mobility strategies, and on people's embeddedness in social networks. The mobility patterns of socially disadvantaged groups differed, and showed considerable within-group variability. Our analysis finds that the effects of car access depended on the respondents' levels of social disadvantage, and that a car was not a merely a transport variable, but a socially conditioned variable. Understanding how automobility in rural peripheries is mediated by social ties, and how it can both enable and constrain chances for social participation, is essential for developing measures aimed at reducing transport poverty.

  • Název v anglickém jazyce

    Transport Poverty Meets Car Dependency: A GPS Tracking Study of Socially Disadvantaged Groups in European Rural Peripheries

  • Popis výsledku anglicky

    This article explores the spatial mobility of disadvantaged populations in order to enhance our understanding of transport poverty. It is based on participatory GPS tracking data collected in peripheral rural regions in Czechia and Germany. The data provide information on the two-week mobility of 61 socially disadvantaged study participants belonging to the following groups: (a) the lone elderly, (b) the labor market disadvantaged, and (c) single parents. The quantitative analysis utilizes group comparisons of activity space metrics. The results show that the mobility of disadvantaged people varied little between countries and regions, which indicates that individual social disadvantage mattered more than regional spatial disadvantage. Daily mobility depended on individual mobility strategies, and on people's embeddedness in social networks. The mobility patterns of socially disadvantaged groups differed, and showed considerable within-group variability. Our analysis finds that the effects of car access depended on the respondents' levels of social disadvantage, and that a car was not a merely a transport variable, but a socially conditioned variable. Understanding how automobility in rural peripheries is mediated by social ties, and how it can both enable and constrain chances for social participation, is essential for developing measures aimed at reducing transport poverty.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GC18-05704J" target="_blank" >GC18-05704J: Sociální znevýhodnění na periferním venkově v Česku a ve východním Německu: struktury příležitostí a individuální strategie ve srovnávací perspektivě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Transport Geography

  • ISSN

    0966-6923

  • e-ISSN

    1873-1236

  • Svazek periodika

    101

  • Číslo periodika v rámci svazku

    May

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    103351

  • Kód UT WoS článku

    000798115800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85129442516