Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Co-creating Gender Equality in Czech Academia: External and Internal Factors

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F23%3A00581662" target="_blank" >RIV/68378025:_____/23:00581662 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://sociologica.unibo.it/article/view/16915" target="_blank" >https://sociologica.unibo.it/article/view/16915</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.6092/issn.1971-8853/16915" target="_blank" >10.6092/issn.1971-8853/16915</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Co-creating Gender Equality in Czech Academia: External and Internal Factors

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the Czech Republic, gender equality in public higher education and research has been championed for over twenty years by the Centre for Gender and Science at the Czech Academy of Sciences. Nevertheless, concrete policies and measures have been slow in coming and they have always required protracted negotiations with the relevant stakeholders at the national level. In the past two years, the situation has changed significantly due to both external and internal circumstances. Externally, the introduction of gender equality plans as an eligibility criterion in Horizon Europe has had a major impact at the level of higher education and research institutions, creating demand for capacity-building support from the Centre as well as new opportunities for the work of institutional change agents. Internally, student initiatives and mobilisations have started addressing the issue of gender-based violence in higher education and research, making power a central issue. This essay will consider these two developments in the wider context of work at the national level to advance gender equality in higher education and research. It will examine the productive ways in which diverse types of stakeholders can be mobilised to push for change. In conclusion, it will emphasise the need to address issues of care (including self-care) in order to support gender equality efforts.

  • Název v anglickém jazyce

    Co-creating Gender Equality in Czech Academia: External and Internal Factors

  • Popis výsledku anglicky

    In the Czech Republic, gender equality in public higher education and research has been championed for over twenty years by the Centre for Gender and Science at the Czech Academy of Sciences. Nevertheless, concrete policies and measures have been slow in coming and they have always required protracted negotiations with the relevant stakeholders at the national level. In the past two years, the situation has changed significantly due to both external and internal circumstances. Externally, the introduction of gender equality plans as an eligibility criterion in Horizon Europe has had a major impact at the level of higher education and research institutions, creating demand for capacity-building support from the Centre as well as new opportunities for the work of institutional change agents. Internally, student initiatives and mobilisations have started addressing the issue of gender-based violence in higher education and research, making power a central issue. This essay will consider these two developments in the wider context of work at the national level to advance gender equality in higher education and research. It will examine the productive ways in which diverse types of stakeholders can be mobilised to push for change. In conclusion, it will emphasise the need to address issues of care (including self-care) in order to support gender equality efforts.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/MS2103" target="_blank" >MS2103: Prohloubení integrace výzkumného a inovačního ekosystému ČR do Evropského výzkumného prostoru a podpora intenzivní mezinárodní spolupráce výzkumných organizací a podniků ČR ve výzkumu, vývoji a inovacích (CZERA)</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociologica

  • ISSN

    1971-8853

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    IT - Italská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    59-72

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85187396163