Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Cubism translated? The Western Canon of Modernism and Central/Eastern European Art History

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F10%3A00371956" target="_blank" >RIV/68378033:_____/10:00371956 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.ingentaconnect.com/content/berg/aitj/2010/00000002/00000002/art00007" target="_blank" >http://www.ingentaconnect.com/content/berg/aitj/2010/00000002/00000002/art00007</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Cubism translated? The Western Canon of Modernism and Central/Eastern European Art History

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article examines Cubism in Eastern and Central Europe. An important source for the transmission of analytic Cubism from its Parisian center into the Czech context was the journal Umělecký měsíčník (Arts Monthly) (1911-14). Some artists promoted "pure" Cubism close to the Braque-Picasso model, while others favored a more open interpretation. The fascination with Cubism was fueled by theoretical writings which established a connection between crystalline geometrical forms and spirituality. Cubism wasadopted for furniture, objects, monuments, and architecture in Bohemia, ultimately leading to new hybrid styles, such as "Rondo-Cubism" or (more proper title) "National Style". In Latvia, artistic engagement with synthetic Cubism led to "Neo-Cubism", "Cubo-Constructivism" and "Cubo-Suprematism". Cubism, like poetry, is by definition untranslatable.

  • Název v anglickém jazyce

    Cubism translated? The Western Canon of Modernism and Central/Eastern European Art History

  • Popis výsledku anglicky

    The article examines Cubism in Eastern and Central Europe. An important source for the transmission of analytic Cubism from its Parisian center into the Czech context was the journal Umělecký měsíčník (Arts Monthly) (1911-14). Some artists promoted "pure" Cubism close to the Braque-Picasso model, while others favored a more open interpretation. The fascination with Cubism was fueled by theoretical writings which established a connection between crystalline geometrical forms and spirituality. Cubism wasadopted for furniture, objects, monuments, and architecture in Bohemia, ultimately leading to new hybrid styles, such as "Rondo-Cubism" or (more proper title) "National Style". In Latvia, artistic engagement with synthetic Cubism led to "Neo-Cubism", "Cubo-Constructivism" and "Cubo-Suprematism". Cubism, like poetry, is by definition untranslatable.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Art and Translation

  • ISSN

    1756-1310

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    223-238

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus