Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tintoretto modernista

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F13%3A00426180" target="_blank" >RIV/68378033:_____/13:00426180 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tintoretto modernista

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zabývá malířem Tintorettem, jehož dílo byl jakýmsi matrixem, jehož prostřednictvím si moderní umělci i výtvarná kritika uvědomovali aktuálnost malířského přednesu a budování plastiky v obraze, což pro ně bylo často zásadnější, než vliv dobovýchmoderních - ismů. Max Dvořák chápal Tintoretta jako předchůdce modernismu. Tintoretto formoval malíře Jindřicha Pruchu, ale paradoxně jako krajináře. Jméno Tintoretta uvedl František Xaver Šalda v eseji Násilník snu (1905) o Edvardu Munchovi. Miloš Marten v Moderní revue (1910-11) publikoval studii o Tintorettovi, kde použil termín "světelný expresionismus". Emil Filla v článku o El Grekovi (1911) několikrát uvádí Tintoretta, později opět ve stati Caravaggiovo poslání (1925). Dokonalým příkladem adaptace Tintoretta pro expresionistickou malbu je volná kopie Tintorettovy Poslední večeře od významného lotyšského malíře Jekabse Kazakse (1895-1920) z roku 1920. Tintoretto byl rovněž aktuální v českém umění druhé půle třicátých let (Vladimí

  • Název v anglickém jazyce

    Tintoretto the Modernist

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the painter Tintoretto, whose work was a kind of matrix, through which contemporary artists and art critics realized the importance of the painterly brushwork and the architectonic of painterly space, which for them was often moresubstantial than the impact of specific modern - isms. Max Dvořák understood Tintoretto as a forerunner of modernism. Tintoretto was important for Czech painter Jindřich Prucha. Tintoretto was mentioned by František Xaver Šalda in his essay The Rapist ofDream (1905) on Edvard Munch. Miloš Marten in Modern revue (1910-1911) published a study on Tintoretto, where he used the term "light expressionism". Emil Filla in article about El Greco (1911) lists several times Tintoretto, and later again in the essay The Mission of Caravaggio (1925). A perfect example of adaptation Tintoretto to expressionist painting is a free copy of Tintoretto´s Last Supper by distinguished Latvian painter Jekabs Kazakse (1895-1920) in 1920. Tintoretto was also i

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Libellus amicorum. Beket Bukovinská

  • ISBN

    978-80-86890-62-3

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    320-327

  • Počet stran knihy

    335

  • Název nakladatele

    Artefactum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly