Architectura ancilla musicae. Architecture in relationship to music at the Prague court of Habsburgs
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F14%3A00439968" target="_blank" >RIV/68378033:_____/14:00439968 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.courtresidences.eu/index.php/publications/e-Publications/" target="_blank" >http://www.courtresidences.eu/index.php/publications/e-Publications/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Architectura ancilla musicae. Architektur in der Beziehung zur Musik am Prager Hof der Habsburger
Popis výsledku v původním jazyce
Bald nach 1550 Kaiser Ferdinand I. hat sich für eine neue Konstruktion des sg. Orgelfusses im Veitsdom durchgesetzt. In der Wirklichkeit handelte sich um eine neue Arkadenarchitektur im Sinne der antikischen Vorbilder im wichtigsten Sakralraum im Königreich Böhmen. Aber auch die Orgel selbst gehörte zu den größten und wichtigsten Musikinstrumenten der damaligen Zeit. Deshalb ist es vollkommen richtig diese Kampagne in den Rahmen der Repräsentation der Habsburger zu setzen.
Název v anglickém jazyce
Architectura ancilla musicae. Architecture in relationship to music at the Prague court of Habsburgs
Popis výsledku anglicky
Shortly after mid-16th century, the Emperor Ferdinand I actively supported the construction of a choir loft and a new organ for the most important church in Bohemian kingdom, the St Vitus Cathedral at the Prague Castle. This fact is documented in extensive written sources. The court architect Bonifaz Wohlmut was not only the author of this monumental choir loft but also of the music balcony in another royal building in Prague, the "most beautiful Renaissance transalpine building", the Summer Palace (Belvedere) in the Royal Garden of the Prague Castle. Thus architecture appears in an entirely new context of royal representation where music plays a substantially greater role than before. The paper also informs about the newly discovered contemporary drawings of the Renaissance organ for St Vitus Cathedral that has been destroyed by fire in 1757.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
The Habsburgs and their Courts in Europe, 1400?1700. Between Cosmopolitanism and Regionalism
ISBN
978-94-6018-483-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
46-54
Název nakladatele
Österreichische Akademie der Wissenschaften - KU Leuven
Místo vydání
Wien
Místo konání akce
Wien
Datum konání akce
7. 12. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—