The Image of Space and Time in the Anglo-Saxon Book Painting. The Example of Bury St. Edmunds (Cotton Tiberius C. VI) and Tiberius Psalter (Vat. Reg. Lat. 12)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F15%3A00446191" target="_blank" >RIV/68378033:_____/15:00446191 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
slovinština
Název v původním jazyce
Obraz priestoru a času v anglosaskej knižnej mal´be. Príklad Tiberiovho žaltára (Cotton Tiberius C. VI) a žaltára pre opátstvo Bury St. Edmunds (Vat. Reg. Lat. 12)
Popis výsledku v původním jazyce
Štúdia sa zaoberá motívom Stvoriteľa sveta s kružidlom a váhami v ruke a to na príklade dvoch anglosaských iluminácií z doby krátko pred normandskou inváziou v roku 1066. Obe vyobrazenia naznačujú úzku previazanosť témy stvorenia a vykúpenia. Stvoriteľ tu vytupuje súčasne i ako Spasiteľ, skrze ktorého je obnovená harmónia univerza. Hlavným argumentom je interpretácia sv. Augustína, že človek je schopná existovať a teda i vnímať len v dimeziách času a priestoru, ktoré boli stvorené na samom počiatku. Spojenie dejin sásy s dimenziou času vyjadruje práve zobrazenie Boha v podobe kristomorfnej hlavy vo vrchole kruhovej kompozície, ktorá vychádza z kompozície v tej dobe veľmi rozšírených slnečných hodín (horológií).
Název v anglickém jazyce
The Image of Space and Time in the Anglo-Saxon Book Painting. The Example of Bury St. Edmunds (Cotton Tiberius C. VI) and Tiberius Psalter (Vat. Reg. Lat. 12)
Popis výsledku anglicky
The paper focuses on the motif of God Creator of the world holding a pair of compasses and scales. It involves two Anglo-Saxon manuscripts produced just shortly before the Norman Conquest in 1066. In the Tiberius as well as the Bury Psalter, is the motifjoined with the circle diagram with the head of the Creator at the top. Both drawings are as thematically as contextually connected with the topic of time measuring and with sundials, instruments urged for this measurement. According to this connectionI suggest it is the act of creation of the world associated with the beginning of the Heilsgeschichte which is implied in the composition. The point of my interpretation inheres to St Augustine´s of Hipo commentary where he stresses human limits in the perception of the created universe within time and space. Therefore, the very moment of creating the time dimension enables the virtual space for unreeling of the salvation history (Heilsgeschichte). Following this context, the motif of Go
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-39192S" target="_blank" >GA13-39192S: Imago, imagines: Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí ve středověku v českých zemích</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Setkávání. Studie o středověkém umění věnované Kláře Benešovské
ISBN
978-80-86890-75-3
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
319-332
Počet stran knihy
543
Název nakladatele
Artefactum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—