Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Old radicality and new mentality. Czech art at the outbreak of the First World War

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F15%3A00457889" target="_blank" >RIV/68378033:_____/15:00457889 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Old radicality and new mentality. Czech art at the outbreak of the First World War

  • Popis výsledku v původním jazyce

    According to Václav Nebeský the post-war situation of modern art in Czechoslovakia was completely different from before the war and "partly even in time of war". The only way it is possible to select and to characterize modern art is to measure the "personal significance" of the individual artists. Nebeský called this tendency a "Differentiated modernity". The article shows how differently figures on the Czech art scene understood the "new mentality" brought about by the First World War. For Otto Gutfreund it was honesty, for Vincenc Kramář the weakening of the formal experiments in contemporary art practice (Cubism), for Emil Filla the softening of the Cubist idiom and for Otokar Kubín Neo-Classicism. And for Nebeský it meant the dissolving of the universal values of styles before WW1 and the opening of space for numerous particular and personal approaches.

  • Název v anglickém jazyce

    Old radicality and new mentality. Czech art at the outbreak of the First World War

  • Popis výsledku anglicky

    According to Václav Nebeský the post-war situation of modern art in Czechoslovakia was completely different from before the war and "partly even in time of war". The only way it is possible to select and to characterize modern art is to measure the "personal significance" of the individual artists. Nebeský called this tendency a "Differentiated modernity". The article shows how differently figures on the Czech art scene understood the "new mentality" brought about by the First World War. For Otto Gutfreund it was honesty, for Vincenc Kramář the weakening of the formal experiments in contemporary art practice (Cubism), for Emil Filla the softening of the Cubist idiom and for Otokar Kubín Neo-Classicism. And for Nebeský it meant the dissolving of the universal values of styles before WW1 and the opening of space for numerous particular and personal approaches.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    1914. Latvijas Nacionalais makslas muzejs. Muzeja raksti 6

  • ISBN

    978-9934-8474-7-9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    132-138

  • Název nakladatele

    Latvijas Nacionalais makslas muzejs

  • Místo vydání

    Riga

  • Místo konání akce

    Riga

  • Datum konání akce

    19. 3. 2014

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku