Výstavní a muzejní expozice Zdeňka Rossmanna po druhé světové válce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F15%3A00458423" target="_blank" >RIV/68378033:_____/15:00458423 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výstavní a muzejní expozice Zdeňka Rossmanna po druhé světové válce
Popis výsledku v původním jazyce
Text upozorňuje na méně známou tvorbu architekta, scénografa a typografa Zdeňka Rossmanna v oboru výstavnictví po druhé světové válce. Věnuje pozornost jeho monumentálně propagačním výstavám (Nová Čína, Jubilejní výstava Mikoláše Alše ad.) z 50. let, ale i vědeckopopulárním expozicím realizovaným v pražském Domě U Hybernů. Rossmann jako architekt zaváděl do expozic předválečnou typizaci a standardizaci. Jeho ideovému zaměření nejvíce vyhovovaly instalace pro vědecké instituce jako Národní Muzeum, Muzeum hudby či Památník Terezín a patřil mezi významné propagátory historické muzeologie. Expozice citlivě zasazoval do historické architektury (Židovské muzeum) i prostředí, dokázal s prostory pracovat scénicky a zároveň promýšlet jednotný vizuální styl. I když jde o politicky radikálně levicově angažovaného autora, patří mezi významné zakladatele tohoto oboru v ČSR.
Název v anglickém jazyce
Zdeněk Rossmann´s designs for exhibitions and museum showcases after WWII
Popis výsledku anglicky
The text sheds light on the not so well known work of the architect, stage designer and typographer Zdeněk Rossmann in the field of exhibition design after WWII. It pays attention to his monumental propagandist exhibitions (New China, Jubilee Exhibition of Mikoláš Aleš, etc.) from the 1950s, as well as scientific/popular exhibitions staged at the U Hybernů House in Prague. As an architect Rossmann introduced pre-war standardization in exhibitions. His ideological make-up was most comfortable with installations for scientific institutions such as the National Museum, the Museum of Music and the Terezín Memorial and he was an important promoter of historic museology. He set the exhibitions very sensitively in historic architecture (Jewish Museum) and environments; he managed to work with the space in a stage-like manner while simultaneously creating a uniform visual style. Regardless of the radical leftist engagement of the artist, he was among the most prominent founding figures of exhibition design in the Czechoslovak Republic.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
71
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
4-14
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—