Zdenek Rykr a továrna na čokoládu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F16%3A00461504" target="_blank" >RIV/68378033:_____/16:00461504 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zdenek Rykr a továrna na čokoládu
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace vznikla ke stejnojmenné výstavě v roce 2016 v Národní galerii v Praze. Zdenek Rykr (1900–1940), malíř, dodneška stále poněkud zapomenutý, tvořil expresionisticky, realisticky, kubisticky, ale též v duchu novoklasicismu, smyslového realismu, neofauvismu, abstrakce, surrealismu, vytvářel koláže i asambláže, ale také plastiky a objekty. Byl současně konzervativní i avantgardní. Rykrovo dílo přitahuje ale také oscilací mezi moderním uměním a reklamní činností. V roce 1921 začal vytvářet obaly a propagační letáky a plakáty pro Maršner-Orion, později Orion, jednoho z největších výrobců čokolády a cukrovinek v meziválečném Československu. Kultivovanost a nápaditost obalů čokolád Orion neměla ve své době obdoby stejně jako dlouhodobé působení umělce pro firmu Orion až do roku 1939.Pulikace vycházíí z této silné a výjimečné vazby, a ukazuje napětí nadčasové reklamní tvorby a radikálních přístupů ve volné tvorbě.
Název v anglickém jazyce
Zdenek Rykr and the Chocolate Factory
Popis výsledku anglicky
The publication was created for the exhibition o the same title in 2016 at the National Gallery in Prague. Zdenek Rykr (1900-1940), a painter, until today still somewhat forgotten, worked in expressionist, realistic, Cubist, but also in the spirit of neoclassicism, neofauvism, abstraction, surrealism, he created collages and assemblages, but also sculptures and objects. He was both conservative and avant-garde. Rykr´s work but also attracts by his oscillation between modern art and promotional activities. In 1921, he began creating packaging and promotional leaflets and posters for Maršner-Orion, later Orion company, one of the biggest manufacturers of chocolate and sweets in interwar Czechoslovakia. The sophisticated designs for Orion chocolates packages were at their time exceptional as well as the long-term cooperation with the company Orion until 1939. The book stresses the tension between Rykr´s advertising work and radical approaches in his avant-garde creations.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7437-198-1
Počet stran knihy
167
Název nakladatele
Karel Kerlický - KANT
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—