Tovaryšstvo Ježíšovo a město jako prostor řádové reprezentace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F18%3A00500509" target="_blank" >RIV/68378033:_____/18:00500509 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60076658:12210/18:43898578
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tovaryšstvo Ježíšovo a město jako prostor řádové reprezentace
Popis výsledku v původním jazyce
Jezuitský řád uvedený do českých zemí v roce 1556 se stal jedním z nejvýznamnějších a také nejúspěšnějších aktérů katolické protireformace. I když byli jezuité aktivní i na venkově, klíčové pozice zaujímali zejména ve městech, která zakladatel řádu sv. Ignác z Loyoly pokládal za ideální misijní prostor., v němž může Tovaryšstvo ovlivňovat všechny společenské vrstvy, generace i národnostní skupiny. S těmito ambicemi souvisela snaha řádu formulovaná již sv. Ignácem budovat jezuitské koleje s chrámy a školami na exponovaných místech městských organismů. V Praze se tento program jezuitům podařilo uskutečnit přímo ukázkově: první pražská jezuitská kolej, staroměstské Klementinum bylo založeno po osobním ohledání místní situace Petrem Canisiem na úpatí Karlova mostu, který byl tehdy jediným pražským mostem přes Vltavu a tedy klíčovým komunikačním bodem pražského souměstí. Malostranský profesní dům s kostelem sv. Mikuláše byl založen na centrálním náměstí Malé Strany a svou monumentální kopulí a zvonicí se stal výrazným prvkem pražského panoramatu. Třetí pražský dům Tovaryšstva Ježíšova s kostelem sv. Ignáce vznikl na Novém Městě a stal se dominantou obrovské plochy dnešního Karlova náměstí. Jezuité důmyslně využili polohy svých pražských řádových domů a zejména průčelí kostelů k řádové reprezentaci. Programy jejich sochařské výzdoby si kladly za cíl zdůraznit klíčové místo Krista Spasitele v religiozitě řádu. Opakovaně je tato myšlenka připomenuta jak motivem kříže, iniciálou IHS i postavou samotného Krista. Dále je zdůrazňována učitelská a misionářská role řádu, který zastupují dva “sloupy” řádu – sv. Ignác z Loyoly a sv. František Xaverský, kteří rozvíjejí odkaz apoštolů a ve svém počínání jsou potvrzeni přítomností autority církevních otců. Pozoruhodné je, že na rozdíl od jezuitských kostelů v Mnichově a ve Vídni se ve výzdobě průčelí pražských jezuitských kostelů v mnohem menší míře uplatňuje reprezentační zastoupení jejich panovnických nebo aristokratických zakladatelů a podporovatelů. Průčelí pražských kostelů Tovaryšstva Ježíšova svědčí tedy mimo jiné o mimořádném sebevědomí řádu a snad se dá s nadsázkou říct, že v nevysloveném, ale zasvěcenému divákovi dobře čitelném poselství hlásala nejen Ad maiorem Dei Gloriam, ale opovážlivé Ad maiorem Dei [et Societatis Jesu] Gloriam.
Název v anglickém jazyce
The Society of Jesus and the town as space for representation of the Order
Popis výsledku anglicky
The Jesuit Order, introduced to the Czech Lands in 1556, became one of the most important and also most successful participants in the Catholic Counter-reformation. Although the Jesuits were also active in rural areas, they took up their main positions chiefly in the towns and cities, which the founder of the Order, St Ignatius of Loyola, considered to be the ideal missionary field in which the Society could influence all social strata, generations and also ethnic groups. Connected with this was the effort of the Order to build Jesuit colleges in prominent parts of towns and cities. In Prague the Jesuits founded the first Prague Jesuit College, the Clementinum in the Old Town, at the foot of Charles Bridge, an important communication channel of the Towns of Prague. The Lesser Town professional house with the Church of St Nicholas was established on the central square of the Lesser Town and the monumental cupola and bell tower became a striking feature of the Prague panorama. The third Prague building of the Society of Jesus with the Church of St Ignatius was built in the New Town and became the dominant feature of what is today called Charles Square. The Jesuits took advantage of the positions of the Prague buildings of the Order and especially the facades of the churches for the presentation of the Order. The programmes of their sculptural decoration emphasised the important position of Christ the Redeemer in the religiousness of the Order. This idea is recalled repeatedly by the motif of the Cross, the initials IHS and also the figure of Christ. They also emphasised the teachings and missionary role of the Order, represented by the two “pillars” – St Ignatius of Loyola and St Francis Xavier – who developed the heritage of the Apostles and are confirmed in their actions by the presence of the authority of the Church Fathers. It is remarkable that, in contrast to the Jesuit churches in Munich and Vienna, there is far less implementation of the representation of their royal or aristocratic founders and supporters in the decoration of the facades of the Jesuit churches in Prague. The facades of the Prague churches of the Society of Jesus testify therefore, among other things, to the extraordinary self-confidence of the Order and perhaps it might be said, with some exaggeration, that in their unexpressed, but for the initiated viewer easily legible, message they declared not only Ad maiorem Dei Gloriam, but also the daring Ad maiorem Dei [et Societatis Jesu] Gloriam.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-11912S" target="_blank" >GA17-11912S: Idea a její realizace: výtvarná kultura jezuitského řádu v českých zemích</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Umění
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Svazek periodika
66
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
264-282
Kód UT WoS článku
000457068100002
EID výsledku v databázi Scopus
—