Anastas Jovanović. Photographer of the new Slovak political representation
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F22%3A00555356" target="_blank" >RIV/68378033:_____/22:00555356 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.ub.uni-heidelberg.de/index.php/rihajournal/article/view/87886" target="_blank" >https://journals.ub.uni-heidelberg.de/index.php/rihajournal/article/view/87886</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11588/riha.2022.1.87886" target="_blank" >10.11588/riha.2022.1.87886</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Anastas Jovanović. Photographer of the new Slovak political representation
Popis výsledku v původním jazyce
This essay looks into the very beginnings of paper photography in the Austrian Empire. It focuses on two salted paper portraits of two most iconic figures of the Slovak National Revival in the mid-19th century, Ľudovít Štúr and Jozef M. Hurban. Created around 1848 by Anastas Jovanović, a Serbian photographer and lithographer based in Vienna, both portraits are the earliest paper photographs today preserved in Slovak collections. The article elucidates not only the salted paper prints’ authorship, origin, ownership and material characteristics, but also the notion of reproduction and circulation of images in and around the Year of Revolution and, concurrently, by the time when photography on paper started to flourish in Central Europe. Special attention is paid to social and cultural contacts between Slovaks and Serbs around 1848 as a key factor to the photographs’ production.
Název v anglickém jazyce
Anastas Jovanović. Photographer of the new Slovak political representation
Popis výsledku anglicky
This essay looks into the very beginnings of paper photography in the Austrian Empire. It focuses on two salted paper portraits of two most iconic figures of the Slovak National Revival in the mid-19th century, Ľudovít Štúr and Jozef M. Hurban. Created around 1848 by Anastas Jovanović, a Serbian photographer and lithographer based in Vienna, both portraits are the earliest paper photographs today preserved in Slovak collections. The article elucidates not only the salted paper prints’ authorship, origin, ownership and material characteristics, but also the notion of reproduction and circulation of images in and around the Year of Revolution and, concurrently, by the time when photography on paper started to flourish in Central Europe. Special attention is paid to social and cultural contacts between Slovaks and Serbs around 1848 as a key factor to the photographs’ production.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-00682S" target="_blank" >GA17-00682S: Reflexe kalotypie a počátky fotografie na papíru ve střední Evropě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
RIHA Journal
ISSN
2190-3328
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
April
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
0273
Kód UT WoS článku
000811254200001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85131406208