„Že jest nám hudba vrozená…“ Ženy v kontextu soukromé hudební praxe (nejen) v Čechách 19. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F22%3A00567233" target="_blank" >RIV/68378033:_____/22:00567233 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://vltava.rozhlas.cz/ze-jest-nam-hudba-vrozena-zeny-v-kontextu-soukrome-hudebni-praxe-nejen-v-cechach-8693559" target="_blank" >https://vltava.rozhlas.cz/ze-jest-nam-hudba-vrozena-zeny-v-kontextu-soukrome-hudebni-praxe-nejen-v-cechach-8693559</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
„Že jest nám hudba vrozená…“ Ženy v kontextu soukromé hudební praxe (nejen) v Čechách 19. století
Popis výsledku v původním jazyce
Salonní hudební kultura Evropy 19. století se v současné době těší většímu zájmu jak v kruzích muzikologů a kulturních historiků, tak také u široké veřejnosti. Jedním z důvodů je, že v této dosud nepříliš probádané kapitole hudebních dějin se můžeme seznámit nejen s méně známými umělci, skladateli a hudebními organizátory, ale také s neznámým, ovšem neméně vzrušujícím hudebním repertoárem.nVzhledem k tomu, že ženy i muži těžili v (polo)soukromé kultuře stejnou měrou z méně striktních způsobů a podmínek umělecké produkce, zaměřuje se pořad na ženské protagonistky a jejich prostředí. Pořad přibližuje tento fenomén hudebně-kulturní praxe pomoci různých příkladů. Na základě vybraných písní německé skladatelky, klavíristky, básnířky a pedagožky Johanny Kinkelové (1810−1858) se následně zabývá soukromou a polosoukromou hudební kulturou v pražském prostředí hraběnky Elišky Schlikové (1792-1855). Druhá část pořadu zůstává v soukromé sféře, ale je věnována představitelkám druhé poloviny 19. století – Gabrielle z Deymů, Josefíně Brdlíkové, Marii Madierové a Emě Destinnové –, z nichž některé také veřejně vystupovaly a/nebo jsou známy veřejné recenze jejich děl.
Název v anglickém jazyce
„That music is innate to us...“ Women within the context of nineteenth-century private musical practice (not only) in Bohemia
Popis výsledku anglicky
Nineteenth-century European musical salon culture is currently enjoying greater attention within the circles of musicologists and cultural historians, as well as among the general public.nOne of the reasons for this is that this relatively unexamined chapter of music history opens windows into biographies of lesser-known artists, composers and musical organizers and an unknown, but no less exciting musical repertoire. Given that women and men benefited equally from the less strict ways and conditions of artistic production in (semi-)private culture, this radio documentary focuses on female protagonists and their environment. It approaches this phenomenon of music-cultural practice through a number of examples. The documentary starts with selected songs by the German composer, pianist, poet and pedagogue Johanna Kinkel (1810−1858), followed by an exploration of the private and semi-private musical culture in the Prague environment of Countess Eliška Schliková (1792−1855). The second part of the program remains in the private sphere, but is dedicated to female representatives of the second half of the nineteenth century − Gabrielle z Deymů, Josefína Brdlíková, Maria Madierová and Emma Destinnová − some of whom also performed publicly and/or public reviews of their works are known.
Klasifikace
Druh
A - Audiovizuální tvorba
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
—
Místo vydání
—
Název nakladatele resp. objednatele
—
Verze
—
Identifikační číslo nosiče
—