Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Štencovo Umění. časopis ve službách domácí výtvarné kultury (1918–1947)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F22%3A00568249" target="_blank" >RIV/68378033:_____/22:00568249 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:23a8643e-da81-4538-80d4-b1d99a8c25f0" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:23a8643e-da81-4538-80d4-b1d99a8c25f0</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.54759/ART-2022-0313" target="_blank" >10.54759/ART-2022-0313</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Štencovo Umění. časopis ve službách domácí výtvarné kultury (1918–1947)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Časopis Umění s podtitulem Sborník pro českou výtvarnou práci patří mezi závažné uměleckohistorické počiny, které v počátcích budování československého státu uvedl do života prostřednictvím svého grafického podniku a nakladatelství Jan Štenc (1871–1947). Na základě svých bohatých kontaktů v uměleckém světě, a díky profesionalitě, jíž dosáhl v oboru grafiky, se Štencovi podařilo v českém nakladatelském podnikání jako prvnímu naplnit předpoklady pro vydávání reprezentativního uměleckohistorického časopisu. Předkládaný článek v chronologickém sledu mapuje existenci časopisu vymezenou lety 1918, kdy vyšel první ze sešitů Umění a rokem 1947, během něhož bylo ještě před smrtí Jana Štence zredigováno a připraveno do sazby poslední dvojčíslo, které se dočkalo svého vydání až v roce 1949. Jádrem textu je standardní analýza oborového periodika, ať už z hlediska skladby příspěvků, autorského a tematického zastoupení, poměru teoretických článků a materiálií, zachycení dobových diskusí apod. Vedle toho článek tematizuje otázky obecného charakteru, týkající se vazeb nakladatelské sféry se sférou akademickou nebo rostoucího významu a role reprodukcí uměleckých děl a jejich vztahu k uměleckohistorickému textu. Během existence časopisu publikovalo na jeho stránkách odborné statě několik generací předních českých historiků umění. Článek sleduje rozrůzněné orientace každé z těchto generací a jejich důrazy na konkrétní témata i uměleckohistorické přístupy. Zvláštní pozornost je vedle samotného Štence věnována z hlediska profilování časopisu zvláště dvěma osobnostem – Zdeňku Wirthovi a Františku Žákavcovi, kteří představovali nejužší okruh Štencových spolupracovníků cíleně budujících na stránkách časopisu obraz autonomního národního umění, jeho dějin a kánonu. Také vlivem jejich působení zprostředkovávalo Umění čtenářům převážně již osvědčené výtvarné hodnoty, a tak si mezi uměleckými časopisy neslo pověst konzervativního periodika.

  • Název v anglickém jazyce

    Štenc's Art. Journal in the service of domestic art culture (1918–1947)

  • Popis výsledku anglicky

    The journal Umění (Art), subtitled Sborník pro českou výtvarnou práce (Proceedings for Czech Art Work), is one of the important art historical achievements that Jan Štenc (1871-1947) brought to life through his graphic enterprise and publishing house in the early days of the building of the Czechoslovak state. On the basis of his rich contacts in the art world, and thanks to the professionalism he achieved in the field of graphic arts, Štenc was the first in the Czech publishing business to fulfil the prerequisites for publishing a representative art historical journal. The present article traces the chronological sequence of the magazine's existence from 1918, when the first of the volumes of Umění was published, to 1947, during which time the last double issue was edited and prepared for typesetting before Jan Štenc's death, and which did not see publication until 1949. The core of the text is a standard analysis of the periodical, whether in terms of the composition of contributions, authorial and thematic representation, the proportion of theoretical articles and materials, the depiction of contemporary discussions, etc. In addition, the article addresses general questions concerning the links between the publishing sphere and the academic sphere or the growing importance and role of reproductions of works of art and their relationship to the art historical text. Over the course of the journal's existence, several generations of leading Czech art historians have published scholarly essays in its pages. The article traces the different orientations of each of these generations and their emphases on specific topics and art historical approaches. In addition to Štenc himself, special attention is paid to two personalities in particular in terms of the journal's profiling - Zdeněk Wirth and František Žákavec, who represented the narrowest circle of Štenc's collaborators who purposefully constructed an image of autonomous national art, its history and canon in the pages of the journal. Also due to their influence, Umění conveyed to its readers mostly already proven artistic values, and thus carried the reputation of a conservative periodical among art magazines.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Umění

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    70

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Supplement

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    31

  • Strana od-do

    3-33

  • Kód UT WoS článku

    000989581300002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85160813053