Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Teorie obrazu Romana Ingardena a význam abstraktního umění

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F23%3A00575103" target="_blank" >RIV/68378033:_____/23:00575103 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:d954681d-357f-42d5-a501-ef4f2ea8c0d0" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:d954681d-357f-42d5-a501-ef4f2ea8c0d0</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.46854/fc.2023.2r.215" target="_blank" >10.46854/fc.2023.2r.215</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Teorie obrazu Romana Ingardena a význam abstraktního umění

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie interpretuje význam abstraktního umění s přihlédnutím k fenomenologickému výzkumu obrazu polským filosofem Romanem Ingardenem z roku 1958. Ingarden upozornil na způsob konstituce nezobrazujícího, „abstraktního“ obrazu v rámci své teorie zaměřené na nutnost obrácení se diváka od obrazu, přičemž abstraktní obraz Ingarden definoval blízce dekoraci, jež může být příčinou zániku obrazu ve smyslu nově se utvářející skutečnosti. Vzhledem k uměleckým dílům vznikajícím v době, kdy Ingarden svou studii psal, lze jeho koncepci rozpracovat a význam abstraktního obrazu předložit jako vedoucí diváka za obraz s účelem konstituce obrazového vědomí ve smyslu nového vnímání přítomné skutečnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Beyond the Image Roman Ingarden's Theory of the Image and the Meaning of Abstract Art

  • Popis výsledku anglicky

    The study interprets the meaning of abstract art, taking into consideration the phenomenological investigations of the Polish philosopher Roman Ingarden. In 1958, Ingarden drew attention to a specific method of the constitution of a non-representational, “abstract” image. In the framework of his theory, he focused on the necessity of the viewer turning away from the image while at the same time he defined the abstract image closely to that of decoration, which can be the cause of the image’s demise in the sense of a newly forming reality. Considering the works of art created at the time when Ingarden wrote his study, his concept can be elaborated and the meaning of the abstract image can be presented as leading the viewer beyond the image. The goal of this approach is the constitution of a consciousness of the image in the sense of a new perception of the present reality.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Filosofický časopis

  • ISSN

    0015-1831

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    215-228

  • Kód UT WoS článku

    001000825800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85161047861