„The Work is only in a moment“: Max Dvořák and the Meaning of the Work of Art.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F24%3A00600446" target="_blank" >RIV/68378033:_____/24:00600446 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://akjournals.com/view/journals/170/64/1/article-p213.xml" target="_blank" >https://akjournals.com/view/journals/170/64/1/article-p213.xml</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1556/170202300001" target="_blank" >10.1556/170202300001</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
„The Work is only in a moment“: Max Dvořák and the Meaning of the Work of Art.
Popis výsledku v původním jazyce
This study examines Max Dvořák‘s previously unknown papers prepared for his one-semester lecture series at the University of Vienna in 1913. Dvořák titled these lectures “Explanations of Selected Works of Art“ (Erklärung ausgewählter Kunstwerke) and in doing so developed a distinctive method within the art historical research of the so-called Vienna School of Art History. The paper interprets the lectures through a close reading of the method as a parallel to the change in the concept of the work of art as it occurred in the philosophy and practice of art at the beginning of the twentieth century, demonstrated in the study by examples from the thinking of the German philosopher Oskar Becker and a transformation of the meaning of painting by the French artist Marcel Duchamp. As the study shows, such analogies allow us to understand the meaning of the work of art in Max Dvořák‘s art history in a new way.
Název v anglickém jazyce
„The Work is only in a moment“: Max Dvořák and the Meaning of the Work of Art.
Popis výsledku anglicky
This study examines Max Dvořák‘s previously unknown papers prepared for his one-semester lecture series at the University of Vienna in 1913. Dvořák titled these lectures “Explanations of Selected Works of Art“ (Erklärung ausgewählter Kunstwerke) and in doing so developed a distinctive method within the art historical research of the so-called Vienna School of Art History. The paper interprets the lectures through a close reading of the method as a parallel to the change in the concept of the work of art as it occurred in the philosophy and practice of art at the beginning of the twentieth century, demonstrated in the study by examples from the thinking of the German philosopher Oskar Becker and a transformation of the meaning of painting by the French artist Marcel Duchamp. As the study shows, such analogies allow us to understand the meaning of the work of art in Max Dvořák‘s art history in a new way.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Historiae Artium Academiae Scientiarum Hungaricae
ISSN
0001-5830
e-ISSN
1588-2608
Svazek periodika
64
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
HU - Maďarsko
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
213-226
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—