Ideas of Slovakness: The formation of national identity discourse in the visual arts of the 1930s.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F24%3A00602383" target="_blank" >RIV/68378033:_____/24:00602383 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=36127" target="_blank" >https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=36127</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.6.x" target="_blank" >10.31577/slovlit.2024.71.6.x</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
slovinština
Název v původním jazyce
Predstavy slovenskosti: formovanie diskurzu o národnej identite vo výtvarnom umení v tridsiatych rokoch 20. storočia.
Popis výsledku v původním jazyce
Po roku 1918 sa hľadanie národnej identity stalo kľúčovou témou pre mnohých intelektuálov a výtvarných umelcov na Slovensku. Títo tvorcovia sa snažili vymedziť nielen voči Maďarom a Čechom, ale aj voči zvyšku Európy. Slovenské moderné umenie sa programovo orientovalo na tematiku vidieka a folklóru, čím formovalo predstavy o „slovenskosti“ v umení. Príspevok sa zaoberá úlohou českých kultúrnych aktérov na Slovensku a analyzuje názory na národnú identitu vo výtvarnom umení, publikované v dobových periodikách. Osobitná pozornosť je venovaná umelcom ako Janko Alexy, Miloš Alexander Bazovský, Ľudovít Fulla a Mikuláš Galanda. Práca zdôrazňuje, že hoci programové zameranie na slovenskosť nemuselo byť vždy priamo prítomné v ich tvorbe, jeho šírenie prostredníctvom periodík výrazne ovplyvnilo dobové predstavy o identite slovenského umenia.
Název v anglickém jazyce
Ideas of Slovakness: The formation of national identity discourse in the visual arts of the 1930s.
Popis výsledku anglicky
After 1918, the search for national identity became a key theme for many intellectuals and visual artists in Slovakia. These creators sought to distinguish themselves not only from Hungarians and Czechs but also from the rest of Europe. Slovak modern art was programmatically focused on themes of rural life and folklore, shaping the concept of „Slovakness“ in art. This paper examines the role of Czech cultural actors in Slovakia and analyzes views on national identity in visual art, as published in contemporary periodicals. Special attention is given to artists such as Janko Alexy, Miloš Alexander Bazovský, Ľudovít Fulla, and Mikuláš Galanda. The paper highlights that while the programmatic focus on Slovak identity was not always fully reflected in the artists' works, its dissemination through periodicals significantly influenced contemporary perceptions of Slovak art identity.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovenská literatúra
ISSN
0037-6973
e-ISSN
0037-6973
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
600-614
Kód UT WoS článku
001380174000005
EID výsledku v databázi Scopus
—