“Ryvologie” aneb Čím byli Hoboes ve vývoji české trampské písně moderní?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F24%3A00602489" target="_blank" >RIV/68378033:_____/24:00602489 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.folkoveprazdniny.cz/kolokvium-2024-cesty-hudby-v-generacich" target="_blank" >https://www.folkoveprazdniny.cz/kolokvium-2024-cesty-hudby-v-generacich</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
“Ryvologie” aneb Čím byli Hoboes ve vývoji české trampské písně moderní?
Popis výsledku v původním jazyce
Od počátku 60. let začaly v českém trampském prostředí vznikat písně, které se v mnohém odlišovaly od trampského repertoáru předchozích desetiletí. Jedněmi z prvních takových tvůrců byli bratři Jiří (Wabi) a Mirko (Miki) Ryvolové a jejich skupina Hoboes. Pro nově pojatý okruh tvorby se vžilo označení moderní trampská píseň. Článek shrnuje charakteristiku trampské písně předchozích období a zkoumá, jaké předpoklady a charakteristické rysy nesla tvorby bratrů Ryvolů, aby inspirovala a naplnila nové označení. Zjišťujeme, že inovační vklad nepřinášely jen vlivy swingové hudby a domácí tvorba divadel malých forem počínaje Osvobozeným divadlem, ale že nové písně nevznikaly ani zcela izolovaně od širšího kulturního dění včetně dobové beatové a populární hudby. Atributy modernosti nových trampských písní byly naplněny v oblasti zvukové, rytmické a harmonické i z hlediska obsahu a poetiky písňových textů.
Název v anglickém jazyce
“Ryvology” or How Was the Band Hoboes Modern in the Development of Czech “Tramping” Songs?
Popis výsledku anglicky
Starting in the early 1960s, songs emerged from the Czech “tramping” environment which differ significantly from the tramping repertoire of the previous decades. The Ryvola Brothers Jiří (Wabi) and Mirko (Miki) with their band Hoboes were one of the first such creators. The designation “modern” tramping song was used to refer to this newly-conceived sphere. The article summarises the characteristics of the tramping songs of the earlier period and investigates what groundwork and characteristic elements the Ryvola Brothers’ work carried with it, in order to inspire and fulfil the new designation. We find that not only elements of swing music and of the new Czech little theatre forms (starting with the Osvobozené divadlo or Prague Liberated Theatre, 1926–1938) brought innovations, but that the new songs were in no way isolated from wider cultural goings-on, including the beat era and contemporary pop music. Attributes of modernity in the new tramping songs were also added in the sound, rhythmic, and harmonic areas, including the content and poetics of their lyrics.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Od folkloru k world music: Cesty hudby v generacích
ISBN
978-80-907033-9-1
ISSN
2336-565X
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
154-175
Název nakladatele
Městské kulturní středisko Náměšť nad Oslavou
Místo vydání
Náměšť nad Oslavou
Místo konání akce
Náměšť nad Oslavou
Datum konání akce
30. 7. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—