Ikonografie uzavřené společnosti - Obrazový cyklus znesvěcení hostií Židy z Hostouně
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F11%3A00375474" target="_blank" >RIV/68378068:_____/11:00375474 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ikonografie uzavřené společnosti - Obrazový cyklus znesvěcení hostií Židy z Hostouně
Popis výsledku v původním jazyce
Studie analyzuje cyklus šesti pláten z poč. 17. století zobrazujících legendu o hostouňských a bernartických Židech, kteří měli údajně roku 1427 zhanobit sedm konsekrovaných hostií a být za tuto svatokrádež potrestáni upálením. Kromě příběhu samotného jena obrazech vymalována raně novověká městská komunita a černínská vrchnost v eucharistickém průvodu. Obrazový cyklus je možno interpretovat jednak jako svérázný epitaf zadavatelů obrazu - Kristýny Korduly Černínové rozené z Helmaku (+1635) a Protivy Černína z Chudenic (+1634) pro kapli Božího těla v Hostouni, kde byla zbudována krypta majitelů panství, jednak jako černínský testament budoucím generacím o jednotě města a vrchnosti stojící v ostré opozici proti marginalizované židovské komunitě, jejíž funkce je zde spíše symbolická a funguje jako zástupná glosa formující kolektivní identitu jednotlivých sociálních struktur většinové společnosti. Studie analyzuje jednotlivá plátna na základě raně novověké sociální ikonografie, zkoumá možn
Název v anglickém jazyce
An Iconography of a Closed Society - The Picture Series of the Desecration of the Holy Hosts by the Jews from Hostouň (Hostau)
Popis výsledku anglicky
The study analyses a series of six paintings from the early 17th century depicting the legend about the Jews from Hostouň and Bernartice, who allegedly should have desecrated seven Holy Hosts and who were consequently burnt to death in punishment for thesacrilege. Side by side with the story itself, the pictures depict the contemporary urban community and the manorial lords from the Černín family during an Eucharist procession. The picture series can be interpreted as a rather idiosyncratic epitaph ofits sponsors - Krystýna Kordula Černín, née of Helmak (+1635) and Protiva Černín of Chudenic (+1634) - who had it embellish the Corpus Christi Chapel in Hostouň, where the crypt for the estate owners had been built. It can also be understood as a testimony to the future generations about the unity of the town and its manorial lords, which defined itself in a severe contrast to the marginalized Jewish community. The function of the latter is prevailingly symbolic, providing a statement ag
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Minulostí Západočeského kraje
ISSN
0544-3830
e-ISSN
—
Svazek periodika
46
Číslo periodika v rámci svazku
—
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
108-131
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—