Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ikonografie uzavřené společnosti - Obrazový cyklus znesvěcení hostií Židy z Hostouně

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F11%3A00375474" target="_blank" >RIV/68378068:_____/11:00375474 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ikonografie uzavřené společnosti - Obrazový cyklus znesvěcení hostií Židy z Hostouně

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie analyzuje cyklus šesti pláten z poč. 17. století zobrazujících legendu o hostouňských a bernartických Židech, kteří měli údajně roku 1427 zhanobit sedm konsekrovaných hostií a být za tuto svatokrádež potrestáni upálením. Kromě příběhu samotného jena obrazech vymalována raně novověká městská komunita a černínská vrchnost v eucharistickém průvodu. Obrazový cyklus je možno interpretovat jednak jako svérázný epitaf zadavatelů obrazu - Kristýny Korduly Černínové rozené z Helmaku (+1635) a Protivy Černína z Chudenic (+1634) pro kapli Božího těla v Hostouni, kde byla zbudována krypta majitelů panství, jednak jako černínský testament budoucím generacím o jednotě města a vrchnosti stojící v ostré opozici proti marginalizované židovské komunitě, jejíž funkce je zde spíše symbolická a funguje jako zástupná glosa formující kolektivní identitu jednotlivých sociálních struktur většinové společnosti. Studie analyzuje jednotlivá plátna na základě raně novověké sociální ikonografie, zkoumá možn

  • Název v anglickém jazyce

    An Iconography of a Closed Society - The Picture Series of the Desecration of the Holy Hosts by the Jews from Hostouň (Hostau)

  • Popis výsledku anglicky

    The study analyses a series of six paintings from the early 17th century depicting the legend about the Jews from Hostouň and Bernartice, who allegedly should have desecrated seven Holy Hosts and who were consequently burnt to death in punishment for thesacrilege. Side by side with the story itself, the pictures depict the contemporary urban community and the manorial lords from the Černín family during an Eucharist procession. The picture series can be interpreted as a rather idiosyncratic epitaph ofits sponsors - Krystýna Kordula Černín, née of Helmak (+1635) and Protiva Černín of Chudenic (+1634) - who had it embellish the Corpus Christi Chapel in Hostouň, where the crypt for the estate owners had been built. It can also be understood as a testimony to the future generations about the unity of the town and its manorial lords, which defined itself in a severe contrast to the marginalized Jewish community. The function of the latter is prevailingly symbolic, providing a statement ag

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Minulostí Západočeského kraje

  • ISSN

    0544-3830

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    46

  • Číslo periodika v rámci svazku

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    108-131

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus