Krajina jako kulturní koncept. Od literatury k malířství, fotografii a zase zpátky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F12%3A00396079" target="_blank" >RIV/68378068:_____/12:00396079 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Krajina jako kulturní koncept. Od literatury k malířství, fotografii a zase zpátky
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá literární deskripcí, která stojí na hranici mezi mimetickou reprezentací reálné krajiny a deskripcí podmíněnou vizuální zkušeností s tradiční výtvarnou reprezentací, tedy kulturní/vizuální pamětí. Materiálově pracuje se prózou Jan MariaPlojhar Julia Zeyera (1891), která odráží vizuální schéma ideální krajiny (např. Poussin, Lorrain) nejen v rovině motivické, ale také kompoziční a reflektuje i její mediálně specifické rysy. Věnuje se také současné výtvarnici Beate Gütschow, která s konceptem ideální krajinomalby pracuje v médiu fotografie a nastoluje tak otázku, nakolik je tento kulturní koncept zakořeněn v našem vlastním, přímém vnímání krajiny. Tato zjištění dokumentují, že mezi aktuálním světem, který je předmětem reprezentace, a zobrazeným světem literárního textu může být filtr (vizuální schéma), přes který se díváme.
Název v anglickém jazyce
Landscape as a cultural concept ? from literature to painting and photography and then back again
Popis výsledku anglicky
This study deals with literary description that stands on the boundary between mimetic representation of a real landscape and description subject to visual experience with traditional artistic representation, i.e. cultural/visual memory. It works with material from Jan Maria Plojhar by Julius Zeyer (1891), which reflects the visual schema of the ideal landscape (e.g. Poussin and Lorrain) not only at the level of the motif, but also of the composition, as well as reflecting its specific media features. It also deals with the artist Beate Gütschow, who works with the concept of the ideal landscape painting in the medium of photography, raising the question of the extent to which this cultural concept is rooted in our own direct perception of the landscape. These findings demonstrate that between the relevant world, which is the subject of representation, and the depicted world of the literary text there may be a filter (the visual schema) through which we look.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP406%2F12%2F1711" target="_blank" >GAP406/12/1711: Poetika deskripce: Průzkum reprezentačního potenciálu v intermediální perspektivě</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Krajina. Vytváření prostoru v literatuře a výtvarném umění
ISBN
978-80-7464-176-3
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
181-197
Počet stran knihy
396
Název nakladatele
Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS kapitoly
—