Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Patos v českém umění, poezii a umělecko-estetickém myšlení čtyřicátých let 20. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F14%3A00440121" target="_blank" >RIV/68378068:_____/14:00440121 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Patos v českém umění, poezii a umělecko-estetickém myšlení čtyřicátých let 20. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha sleduje dosud zcela nezpracované a nezhodnocené téma ?patosu?, ?afektu? a ?patičnosti? v českém umění a umělecko-estetickém myšlení první poloviny 40. let 20. století, zejména na texty a osud pozoruhodných, ale dosud zcela opomíjených teoretiků umění Růženy Vackové a Pavla Kropáčka. Uvažování o patosu je zde zároveň rekonstrukcí vztahu mezi estetickým a umělecko-historickým uvažováním o umění, rekonstrukcí afektivně-emocionální zkušenosti s uměním a (est)etickým postojem ve válečných letech, s patosem odboje proti násilí i za cenu utrpení a oběti. Výchozí myšlenkou je existence vztahu mezi utrpením a aktivitou, praxí a patosem, pasivitou a passion jako aktivními silami jednání i uměleckého tvoření. Pozornost se soustředí na napětí mezi patosem intimity a patosem veřejného v poezii Josefa Palivce, Jiřího Ortena, Milady Součkové, Jiřiny Haukové ad., a na výtvarné dílo malířů jako Václav Chad, Václav Hejna, Čestmír Kafka, Vlastimil Beneš, Rudolf Veverka a autorů Skupiny 42 nebo dram

  • Název v anglickém jazyce

    Pathos in Czech Thinking about Art and Aesthetics in the First Half oh the 1940s

  • Popis výsledku anglicky

    The book follows up the unnoticed and unvalued topic of ?pathos? and ?affect? in the Czech art and artistic-theoretical thinking in the first half of the 40ies in the 20th century. The content is focusing on the remarkable, but mostly forgotten theoretician of art Růžena Vacková and Pavel Kropáček. Thinking about pathos is in this case at the same time a reconstruction of the affective-emotional experience with art and the aesthetic/ethic point of view during the war, with the pathos of resistence to violence, even if it is demanding victims and suffering. The starting thought is the relation between suffering and activity, praxis and pathos, passivity and passion as active forces of act and artistic creation. The focus is on the tension between pathosof intimacy and pathos of the public in the poetry of Josef Palivec, Jiří Orten, Milada Součková, Jiřina Hauková and others and in the art works of the painters Václav Chad, Václav Hejna, Čestmír Kafka, Vlastimil Beneš, Rudolf Veverka an

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA408%2F09%2F0590" target="_blank" >GA408/09/0590: Obraz, gesto, paměť: "formule patosu" v českém výtvarném umění, literatuře a umělecko-estetickém myšlení 20. století</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    9788025711156

  • Počet stran knihy

    374

  • Název nakladatele

    Argo

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy