Patos v českém umění, poezii a umělecko-estetickém myšlení čtyřicátých let 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F14%3A00440121" target="_blank" >RIV/68378068:_____/14:00440121 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Patos v českém umění, poezii a umělecko-estetickém myšlení čtyřicátých let 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Kniha sleduje dosud zcela nezpracované a nezhodnocené téma ?patosu?, ?afektu? a ?patičnosti? v českém umění a umělecko-estetickém myšlení první poloviny 40. let 20. století, zejména na texty a osud pozoruhodných, ale dosud zcela opomíjených teoretiků umění Růženy Vackové a Pavla Kropáčka. Uvažování o patosu je zde zároveň rekonstrukcí vztahu mezi estetickým a umělecko-historickým uvažováním o umění, rekonstrukcí afektivně-emocionální zkušenosti s uměním a (est)etickým postojem ve válečných letech, s patosem odboje proti násilí i za cenu utrpení a oběti. Výchozí myšlenkou je existence vztahu mezi utrpením a aktivitou, praxí a patosem, pasivitou a passion jako aktivními silami jednání i uměleckého tvoření. Pozornost se soustředí na napětí mezi patosem intimity a patosem veřejného v poezii Josefa Palivce, Jiřího Ortena, Milady Součkové, Jiřiny Haukové ad., a na výtvarné dílo malířů jako Václav Chad, Václav Hejna, Čestmír Kafka, Vlastimil Beneš, Rudolf Veverka a autorů Skupiny 42 nebo dram
Název v anglickém jazyce
Pathos in Czech Thinking about Art and Aesthetics in the First Half oh the 1940s
Popis výsledku anglicky
The book follows up the unnoticed and unvalued topic of ?pathos? and ?affect? in the Czech art and artistic-theoretical thinking in the first half of the 40ies in the 20th century. The content is focusing on the remarkable, but mostly forgotten theoretician of art Růžena Vacková and Pavel Kropáček. Thinking about pathos is in this case at the same time a reconstruction of the affective-emotional experience with art and the aesthetic/ethic point of view during the war, with the pathos of resistence to violence, even if it is demanding victims and suffering. The starting thought is the relation between suffering and activity, praxis and pathos, passivity and passion as active forces of act and artistic creation. The focus is on the tension between pathosof intimacy and pathos of the public in the poetry of Josef Palivec, Jiří Orten, Milada Součková, Jiřina Hauková and others and in the art works of the painters Václav Chad, Václav Hejna, Čestmír Kafka, Vlastimil Beneš, Rudolf Veverka an
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA408%2F09%2F0590" target="_blank" >GA408/09/0590: Obraz, gesto, paměť: "formule patosu" v českém výtvarném umění, literatuře a umělecko-estetickém myšlení 20. století</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
9788025711156
Počet stran knihy
374
Název nakladatele
Argo
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—