Achilles a želva: osvícenské narativy pokroku a opoždění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F15%3A00463736" target="_blank" >RIV/68378068:_____/15:00463736 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Achilles a želva: osvícenské narativy pokroku a opoždění
Popis výsledku v původním jazyce
S rozšířením ideje kontinuálního pokroku lidstva na konci 18. století se v osvícenském myšlení objevila komplementární představa o fázovém opoždění kultur. Zatímco některé kultury bylo možné chápat jako archaické a identifikovat je se staršími „epochami lidstva“, jiné vystupovaly jako obzvláště moderní, tedy na špici pomyslného vektoru kontinuálního pokroku. Tato studie si klade otázku, kdo a jakým způsobem tyto narativy v osvícenské společnosti českých zemí vyprávěl a jakou měly funkci v „opožděných kulturách“. Na příkladu historiků, statistiků a veřejně činných intelektuálů popisujících kolem roku 1800 kulturní diference střední Evropy, M. A. Voigta, F. A. Pabsta, L. Zehnmarka, M. A. Gotsche a F. Kindermanna, zkoumá vznik oněch narativů opožděnosti a jejich roli v české společnosti. Dochází jednak k závěru, že se do role „opožděných“ kultur aktivně vepisují sami jejich zástupci, jednak že se tento model zakládá na přijetí specifického režimu časovosti, který je samotný možné nahlížet jako předmět kulturního transferu (jedná se tedy o kulturní transfer modelu kulturního transferu). Právě tato posledně zmíněná okolnost nabízí v závěru studie hypotetickou možnost emancipace vůči mocenským asymetriím, jež vyplývají z komplementárního vztahu narativů pokroku a opoždění.
Název v anglickém jazyce
Achilles and the Tortoise: Enlightenment Narratives of Progress and Backwardness
Popis výsledku anglicky
The idea of continuous progress of mankind, which appeared in late 18th century in connection with the Enlightenment, went hand in hand with the complementary notion of the backwardness of cultures an earlier stage of development. Some cultures were thus seen as archaic and identified with older epochs of mankind’, while others were seen as especially modern, at the forefront of the virtual vector of progress.This study investigates who and in what way presented these narratives in the enlightened society of the Czech Lands and how these narratives functioned in the backward’ cultures. Using the example of historians, statisticians, and publicly active intellectuals who around 1800 described cultural differences in Central Europe (such as M. A. Voigt, F. A. Pabst, L. Zehnmark, M. A. Gotsch, and F. Kindermann), this study investigates the origins of such narratives of backwardness and their role in the Czech society. The author concludes that the role of backward’ cultures was sometimes actively espoused by their representatives and that this model is based on the adoption of a specific regime of temporality, which itself can be seen as a subject of cultural transfer (i.e., it is a cultural transfer of a model of cultural transfer). This last mentioned aspect is developed in the conclusion, which suggests a hypothetical possibility of emancipation from power asymmetries which follow from the complementary narratives of progress and backwardness.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Dějiny - teorie - kritika
ISSN
1214-7249
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
22-39
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—