Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Umění na cestě z postmodernismu: angažované nebo radikální?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F16%3A00461743" target="_blank" >RIV/68378068:_____/16:00461743 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Umění na cestě z postmodernismu: angažované nebo radikální?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autor ve své studii vrací k diskusím o angažovaném umění, které donedávna probíhaly na stránkách českých kulturních periodik. Klade si za cíl komplexnější teoreticko-historické uchopení problematiky. Autor ve třech krocích prozkoumává vztah mezi uměleckým a společenským, mezi autonomií a angažovaností a obě uvedené polarity napadá jako historicky podmíněné konstrukty. Jestliže umění nelze promýšlet bez reflexe společenského kontextu, pak ani u pojmu umělecké angažovanosti nelze nevidět určité rozpory. Kanda definuje angažovanost jako antitezi autonomního umění, z čehož vyplývá její omezení. Angažované umění upřednostňuje sdělení (závazek srozumění) před formou (či „antiformou“). Autor následně představuje nástin koncepce radikálního umění, které sice nestojí proti umění angažovanému, ale zdůrazňuje ambivalenci formy. Radikální umění spojuje s uměním angažovaným odmítání postmoderního polyperspektivismu. Svou objektivací protestuje proti realitě (T. W. Adorno).

  • Název v anglickém jazyce

    Art on the Road out of the Postmodernism: Engagé or Radical?

  • Popis výsledku anglicky

    Author in his essay looks toward the discussions on art engaged to political causes that recently took place on the pages of Czech cultural periodicals. It sets as its goal a more comprehensive, theory- and history-based approach to the problem area. In three steps, the author explores the relationship between the artistic and the societal, between autonomy and political engagement—and attacks both of these polarities as historically contingent constructs. If art cannot be pondered without reflecting on the societal context, then one cannot help but see certain contradictions within the concept of political engagement in art as well. Kanda defines such engagement as the antithesis of autonomous art—in which lies its limitation. Engaged art places communication (the obligation of understanding) above form (or “anti-form). The author then presents an outline for a conception of radical art that, while it does not stand against engaged art, emphasizes ambivalence of form. Radical art shares with engaged art its rejection of postmodern polyperspectivism. In its objectification, it protests against reality (T. W. Adorno).

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Podzim postmodernismu: teoretické výzvy současnosti

  • ISBN

    978-80-7007-449-7

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    137-157

  • Počet stran knihy

    312

  • Název nakladatele

    Filosofia

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly