Postava barda z Rukopisu královédvorského poprvé v české opeře Josef Leopold Zvonař: Záboj (1859–1862). Rozbor opery s edicí libreta
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F17%3A00488039" target="_blank" >RIV/68378068:_____/17:00488039 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15210/17:73582884
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Postava barda z Rukopisu královédvorského poprvé v české opeře Josef Leopold Zvonař: Záboj (1859–1862). Rozbor opery s edicí libreta
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je věnována rozboru a edici libreta opery Záboj českého skladatele a hudebního teoretika Josefa Leopolda Zvonaře (1824–1865), napsané na libreto spisovatele Aloise Vojtěcha Šmilovského (1837–1883). Námět je převzat z básně Záboj Rukopisu královédvorského, domněle středověkého textu, který roku 1817 „nalezl“ Václav Hanka. Tento literární falzifikát, spolu s Rukopisem zelenohorským specificky český projev evropského ossianismu, hluboce ovlivnil českou kulturu a společnost. V české opeře se tak poprvé objevila postava barda – pěvce a bojovníka, který vede povstání proti německým dobyvatelům. Dílo nebylo nikdy jako celek provedeno, představuje však pozoruhodný doklad snahy o český národní sloh v hudbě před nástupem Bedřicha Smetany.
Název v anglickém jazyce
The First Appearance in Czech Opera of the Figure of the Bard from the Dvůr Králové Manuscript Josef Leopold Zvonař: Záboj (1859–1862). Analysis of the opera with an edition of the libretto
Popis výsledku anglicky
This study is devoted to analysis and an edition of the libretto to the opera Záboj by the Czech composer and music theorist Josef Leopold Zvonař (1824–1865), composed to a libretto by the writer Alois Vojtěch Šmilovský (1837–1883). The subject matter is taken from the poem Záboj, which is in turn from the Dvůr Králové Manuscript, a supposedly medieval text that was “discovered” in 1817 by Václav Hanka. This literary forgery, together with the Zelená Hora Manuscript, is a specifically Czech manifestation of European Ossianism, profoundly influenced Czech culture and society. It is here that the figure of the bard makes its first appearance in Czech opera – a singer and warrior who leads an uprising against German conquerors. The work has never been performed as a whole, but it represents a noteworthy documentation of the efforts to achieve a Czech national style before the arrival of Bedřich Smetana.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hudební věda
ISSN
0018-7003
e-ISSN
—
Svazek periodika
54
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
44
Strana od-do
245-288
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85054832309