Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Postava barda z Rukopisu královédvorského poprvé v české opeře Josef Leopold Zvonař: Záboj (1859–1862). Rozbor opery s edicí libreta

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F17%3A00488039" target="_blank" >RIV/68378068:_____/17:00488039 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61989592:15210/17:73582884

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Postava barda z Rukopisu královédvorského poprvé v české opeře Josef Leopold Zvonař: Záboj (1859–1862). Rozbor opery s edicí libreta

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie je věnována rozboru a edici libreta opery Záboj českého skladatele a hudebního teoretika Josefa Leopolda Zvonaře (1824–1865), napsané na libreto spisovatele Aloise Vojtěcha Šmilovského (1837–1883). Námět je převzat z básně Záboj Rukopisu královédvorského, domněle středověkého textu, který roku 1817 „nalezl“ Václav Hanka. Tento literární falzifikát, spolu s Rukopisem zelenohorským specificky český projev evropského ossianismu, hluboce ovlivnil českou kulturu a společnost. V české opeře se tak poprvé objevila postava barda – pěvce a bojovníka, který vede povstání proti německým dobyvatelům. Dílo nebylo nikdy jako celek provedeno, představuje však pozoruhodný doklad snahy o český národní sloh v hudbě před nástupem Bedřicha Smetany.

  • Název v anglickém jazyce

    The First Appearance in Czech Opera of the Figure of the Bard from the Dvůr Králové Manuscript Josef Leopold Zvonař: Záboj (1859–1862). Analysis of the opera with an edition of the libretto

  • Popis výsledku anglicky

    This study is devoted to analysis and an edition of the libretto to the opera Záboj by the Czech composer and music theorist Josef Leopold Zvonař (1824–1865), composed to a libretto by the writer Alois Vojtěch Šmilovský (1837–1883). The subject matter is taken from the poem Záboj, which is in turn from the Dvůr Králové Manuscript, a supposedly medieval text that was “discovered” in 1817 by Václav Hanka. This literary forgery, together with the Zelená Hora Manuscript, is a specifically Czech manifestation of European Ossianism, profoundly influenced Czech culture and society. It is here that the figure of the bard makes its first appearance in Czech opera – a singer and warrior who leads an uprising against German conquerors. The work has never been performed as a whole, but it represents a noteworthy documentation of the efforts to achieve a Czech national style before the arrival of Bedřich Smetana.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hudební věda

  • ISSN

    0018-7003

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    54

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    44

  • Strana od-do

    245-288

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85054832309