Towards the Temporality of Narrative in Czech Historicizing Prose of the 19th Century: Model of Dramatic Dialogue
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F20%3A00537331" target="_blank" >RIV/68378068:_____/20:00537331 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://hrcak.srce.hr/249456" target="_blank" >https://hrcak.srce.hr/249456</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
chorvatština
Název v původním jazyce
K temporalnosti naracije u češkoj povijesnoj prozi 19. stoljeća. Model dramskog dijaloga
Popis výsledku v původním jazyce
Povijesna proza, kao i proza smještena u blisku prošlost, čija su tema često „domoljubne teme”, bilo povijesne, lokalne ili društvene, često su se oslanjale na narativni postupak uobičajen u žanru drame. Radnju izravno predstavljaju „na sceni” likovi koji vode dijalog, dok je opisna ili karakterizirajuća komponenta snažno potisnuta. U opsegu likova odvijaju se i sve anakronije, koje inače linearno pripovijedanje sveznajućeg pripovjedača ne može poremetiti, a samim time ni neizvjesno. Korijeni ovog modela, koji je u prozi preživio vrlo dugo, mogu se pratiti ne samo u dominaciji dramskog žanra u češkoj kulturi na prijelazu iz 18. u 19. stoljeće, već i u Jungmannovom konceptu češke kulture. Istodobno, ukazujemo na naglasak na usmenom pripovijedanju kao karakterističnom elementu nacionalne ili vjerske zajednice. Epizodna struktura karakteristična je za usmenu kulturu, a distribucija retrospektivnih narativa isključivo u raspon likova, njihovi dijalozi i monolozi mogu se pripisati evokaciji usmene kulture koja čini kolektivno pamćenje u svojoj krajnjoj namjeri češkog domoljubnog društva.
Název v anglickém jazyce
Towards the Temporality of Narrative in Czech Historicizing Prose of the 19th Century: Model of Dramatic Dialogue
Popis výsledku anglicky
Historical prose, as well as prose situated in the near past, often based on „patriotic Themis“, whether historical, local or social, often based on the narrative process common in the drama genre. The plot is directly demonstrated „on the scene“ by characters who conduct dialogue, while the descriptive or characterizing component is strongly suppressed. There are also all the anachronies in the character band that otherwise would not disturb the linear narrative of the omniscient narrator, and hence uncertainty. The roots of this model, which survives in prose for a very long time, can be found not only in the dominance of the drama genre in Czech culture at the turn of the 18th and 19th centuries, but also in the Jungmann concept of Czech culture. At the same time, we emphasize oral narration as a characterizing element of a national or religious community. The episodic structure is typical of oral culture and the distribution of retrospective narratives exclusively to the band of characters, their dialogues and monologues can be attributed to the evocation of oral culture constituting collective memory in its ultimate intention of Czech patriotic society.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-04420S" target="_blank" >GA18-04420S: Proměny narativních způsobů v české próze I</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Književna smotra
ISSN
0455-0463
e-ISSN
—
Svazek periodika
52
Číslo periodika v rámci svazku
198/4
Stát vydavatele periodika
HR - Chorvatská republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
25-35
Kód UT WoS článku
000605635600004
EID výsledku v databázi Scopus
—