Divadlo pro hrstku delikátních a vyvolených. Polemiky o české básnické drama v šedesátých až devadesátých letech 19. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F21%3A00552348" target="_blank" >RIV/68378068:_____/21:00552348 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/144657/1_BohemicaLitteraria_24-2021-2_4.pdf?sequence=1" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/144657/1_BohemicaLitteraria_24-2021-2_4.pdf?sequence=1</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/BL2021-2-2" target="_blank" >10.5817/BL2021-2-2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Divadlo pro hrstku delikátních a vyvolených. Polemiky o české básnické drama v šedesátých až devadesátých letech 19. století
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie je ve třech sondách popsat polemiky, s nimiž se setkávaly jevištní realizace básnických dramat v éře Prozatímního divadla a Národního divadla. Studie se zabývá kritickým přijetím dramatu Amnon a Tamar (1866) Vítězslava Hálka a jeho obhajobou knižního dramatu. Dále se věnuje polemice Jaroslava Vrchlického o básnické drama a kritickým přijetím dramatických experimentů Julia Zeyera. Za společný jmenovatel všech tří případů považuje absenci početného kultivovaného publika, fungujícího v zemích s tradicí dvorních divadel, jež by tento typ umělecky náročných her bylo schopno udržet na repertoáru.
Název v anglickém jazyce
A theatre for the delicate and select few. Controversies of Czech poetic drama in the 1860s to the 1890s
Popis výsledku anglicky
In three probes, the study aims to describe the controversies encountered in the stage performances of poetic dramas in the era of the Provisional Theatre and the National Theatre. The study examines the critical reception of Vítězslav Hálek's drama Amnon and Tamar (1866) and his defense of the book drama. It also examines Jaroslav Vrchlický's polemic on poetic drama and the critical reception of Julius Zeyer's dramatic experiments. In all three cases, the common denominator is found in the absence of a large sophisticated audience, functioning in countries with a tradition of court theatres, which would be able to keep this type of artistically demanding plays in the repertoire.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-15595S" target="_blank" >GA20-15595S: Autonomizace českého umění: průběh procesu v kritické recepci literární, výtvarné a hudební produkce 60. až 80. let 19. století</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bohemica litteraria
ISSN
1213-2144
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
19-44
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85125696988