“Děti, děti, z toho kouká buď blázinec, nebo vězení.” Vídeňský akcionismus jako reakce na válečné, osobní i společenské trauma
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F21%3A00572786" target="_blank" >RIV/68378068:_____/21:00572786 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://karolinum.cz/data/clanek/11612/PheH_2021_1_0231.pdf" target="_blank" >https://karolinum.cz/data/clanek/11612/PheH_2021_1_0231.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/24647055.2023.12" target="_blank" >10.14712/24647055.2023.12</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
“Děti, děti, z toho kouká buď blázinec, nebo vězení.” Vídeňský akcionismus jako reakce na válečné, osobní i společenské trauma
Popis výsledku v původním jazyce
Hermann Nitsch (1938-2022), Otto Muehl (1925-2013), Günter Brus (1938) a Rudolf Schwarzkogler (1943-1969), kteří zpochybňovali a porušovali společenská tabu, nebyli “rozenými Nestbeschmutzery” (doslova znečišťovatelé hnízd), jak byli někdy neprávem nazýváni. Michel Foucault tvrdí, že nikdo se nerodí jako nepřítel státu, ale - jak demonstruji na příkladu akcionistů - stává se jím v procesu přechodu od vnitřního regulátoru super-ega, matky v nejranějším stadiu vývoje a otce v pozdějším, k moci státu a jeho institucí. Uměleckou tvorbu členů skupiny vnímám jako výsledek neustálého napětí mezi introspektivní emocionalitou umělce jako subjektu a vlivy společenského regulativu super-ega. K intrapersonálním faktorům, které ovlivnily tvorbu akcionistů, patřilo mimo jiné trauma z druhé světové války spolu s dalšími násilnými zážitky z jejich dětství. Rozhodující pro jejich dospělý vztah k autoritě kolektivního super-ega byla také výchova, konkrétně charakter otcovské postavy a její přítomnost či nepřítomnost. Německý sociolog Klaus Theweleit vytvořil v 70. letech 20. století koncept fašistického muže (Der faschistische Mann), kterého popsal jako nenarozeného člověka, aby zdůraznil jeho nedostatečnou individuaci, tj. absenci oddělení od postavy matky v raných fázích jeho vývoje v dětství. V důsledku toho se osobnost takového individua nestrukturuje podle kategorií subjektu a objektu, ani se u něj nevyvíjí vztah k postavě matky, což má hluboké důsledky pro jeho emoční schopnosti, zejména pokud jde o vztah k ženám. Konkrétně se tito muži bojí všeho měkkého, tekutého, a co je nejdůležitější, znečištěného. Krev, výkaly, moč a sperma pro ně tedy představují hrozbu pro jejich nestabilní emoční já, které by se mohlo při setkání s výše uvedenými látkami rozpadnout. Fašistický člověk, tvrdí Theweleit, si na svou ochranu vytváří tzv. emocionální štít, který mu zároveň brání v komunikaci s vnějším světem, což ho činí agresivním a zdrženlivým. Pro historickou kontextualizaci argumentu Theweleit tvrdí, že právě tento typ mužské osobnosti a mentality byl otcem generace vídeňských akcionistů, která dospívala v padesátých letech. Tento psychologický koncept, vycházející z Freudovy a Jungovy psychoanalytické metody, jsem převzal k interpretaci charakteristických rysů akcionistické tvorby, jež byla podle mého názoru do značné míry ovlivněny psychologickým pozadím jejich autorů a historickými okolnostmi. Tyto perspektivy se ve skutečnosti jeví jako vzájemně propojené v procesu formování a fungování kolektivního superega. Předpokládáme-li, že kolektiv přebírá od otcovské postavy v určité fázi vývoje jedince roli regulátora super-ega, pak se jako rozhodující jeví povaha kolektivu, konkrétně charakter jeho členů a jimi vytvářené narativy o mužské a přirozeně i ženské emocionalitě (homofobní, rasistické, antisemitské atd.). Navíc pokud se společnost skládá převážně z fašizujících mužů, není už tak důležité, zda konkrétní otcové Brus, Nitsch, Schwarzkogler a Muehl do této psychologické kategorie skutečně spadali, či nikoliv, neboť její vliv na jedince ve společnosti se stává téměř nepopiratelným. Pojem obětního beránka považuji za výstižnou metaforu pro popis díla a života vídeňských akcionistů, kteří jsou konceptualizováni jako inkriminované oběti namísto skutečných viníků, jimiž byla v šedesátých letech v Rakousku celá společnost. Byli stíháni za to, že si hráli se zvířecími vnitřnostmi a káleli si do úst, a trpěli za to, že odhalili zprávu o potlačovaných nočních můrách rakouského kolektivního nevědomí, kterou společnost nepřijala. Místo aby přinesli katarzi, byli na konci šedesátých let viktimizováni, posláni k soudu a odsouzeni, protože si mysleli, že plánovali vypálit Burgtheater. O několik desetiletí později, když rakouská kolektivní neuróza (téměř) vymizela, se vídeňští akcionisté vracejí, aby Burgtheater zaplnili.
Název v anglickém jazyce
“Kids, kids, it’s either madhouse or jail!” Viennese Actionism as a response to wartime, personal and social trauma
Popis výsledku anglicky
A group of “Viennese Actionists” was formed in Austria around 1961, ceasing to be active in 1970. One decade of their collaboration comprised creation of a series of multimedia artistic works, often in the form of provocative actions using the so-called Schweinvo- cabular (“nasty vocabulary”): fake violence, vulgarity, explicit sexuality, profaning state and church symbols, etc. The aim of such aesthetics was not a dull provocation. It was rather an artistic means by which the first generation of post-war artists, who personally experienced the horrors of World War II and the reverberations of the first, responded to the lack of denazification and the internal conflicts in the Austrian society. The pa- per will present the thesis that the designation of the group as “Viennese Actionism” is probably not derived from the noun “action”, but it is a reference to the current in behavioral psychology called sensomotoric actionism, which originated in the early 20th century and emphasized physical and performative coping with the trauma the Action- ists experienced in young age (pain, suffering, loss of loved ones, mass scale of murders, etc.), sensomotoric actionism as a metaphor of artistic response to social trauma. One of the main impulses for the Actionists was thus the war trauma, both on an individual and socio-cultural level. The aesthetic means they employed were based on the actual contemporary methods of treating trauma. Using repulsive “images” that presented the horrors of war, the Actionists “forced” their audience to confront them and, if possible, go through social catharsis, giving back to the theater its ritual function it had in the society of the Classical Athenian polis.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica
ISSN
0567-8293
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
231-349
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—