Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Sociological Truth of Fiction. The Aesthetic Structure of a Novel and the Iconic Experience of Reading

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F22%3A00563103" target="_blank" >RIV/68378068:_____/22:00563103 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-13227-8_5" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-13227-8_5</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-13227-8_5" target="_blank" >10.1007/978-3-031-13227-8_5</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Sociological Truth of Fiction. The Aesthetic Structure of a Novel and the Iconic Experience of Reading

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Following the strong program in cultural sociology, I propose a literary turn to recognize literary texts “as relatively autonomous cultural entities” with their own agency. This chapter is part of a larger project connecting cultural sociology with the sociology of literature and literary theory to develop a strong program in the sociology of literature. Instead of approaching literary fiction as an object of analysis, sociology and literature can contribute to social knowledge in a symmetrical way, where fiction is not devalued vis-à-vis social scientific inquiry. Just the opposite: recognizing the specificities of literary communication, we can access textures of social life that are only barely graspable by sociology. A crucial step is to examine how social knowledge comes into existence when reading a fictional text. Embracing the structural aesthetics of Jan Mukařovský, I modify the concept of iconicity to capture the iconic experience of reading through which literature mediates social experience that is iconic of broader social phenomena. Building on social aesthetics, I discuss implications of my model for social theory, textual representation, and sociological explanation in general.

  • Název v anglickém jazyce

    The Sociological Truth of Fiction. The Aesthetic Structure of a Novel and the Iconic Experience of Reading

  • Popis výsledku anglicky

    Following the strong program in cultural sociology, I propose a literary turn to recognize literary texts “as relatively autonomous cultural entities” with their own agency. This chapter is part of a larger project connecting cultural sociology with the sociology of literature and literary theory to develop a strong program in the sociology of literature. Instead of approaching literary fiction as an object of analysis, sociology and literature can contribute to social knowledge in a symmetrical way, where fiction is not devalued vis-à-vis social scientific inquiry. Just the opposite: recognizing the specificities of literary communication, we can access textures of social life that are only barely graspable by sociology. A crucial step is to examine how social knowledge comes into existence when reading a fictional text. Embracing the structural aesthetics of Jan Mukařovský, I modify the concept of iconicity to capture the iconic experience of reading through which literature mediates social experience that is iconic of broader social phenomena. Building on social aesthetics, I discuss implications of my model for social theory, textual representation, and sociological explanation in general.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    The Cultural Sociology of Reading. The Meanings of Reading and Books Across the World

  • ISBN

    978-3-031-13226-1

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    111-139

  • Počet stran knihy

    531

  • Název nakladatele

    Palgrave Macmillan

  • Místo vydání

    Cham

  • Kód UT WoS kapitoly