Kanibalka Marie. Zkáza Jeruzaléma a zavržení Židů v staročeské literatuře doby lucemburské
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F23%3A00577926" target="_blank" >RIV/68378068:_____/23:00577926 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:d8ff8f30-cb1f-4899-a5f9-da1495b7f4cb" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:d8ff8f30-cb1f-4899-a5f9-da1495b7f4cb</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.51305/cl.2023.05.01" target="_blank" >10.51305/cl.2023.05.01</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kanibalka Marie. Zkáza Jeruzaléma a zavržení Židů v staročeské literatuře doby lucemburské
Popis výsledku v původním jazyce
Vyprávění Flavia Josepha ve Válce židovské o dobývání Jeruzaléma římskými vojsky a hladomoru v roce 70 zachycuje scénu, v níž židovská matrona Marie Eleazarova pozřela své vlastní dítě. Příběh, v němž hraje tento „hrozný pokrm“ důležitou symbolickou úlohu, vstoupil prostřednictvím latinského písemnictví také do vernakulárních textů českého středověku. V rámci křesťanské soteriologie bylo zničení Chrámu chápáno jako zlom v dějinách spásy, tedy jako završení vyvolení a triumfu církve. V očích pozdějších křesťanských exegetů bylo vyvrácení Jeruzaléma Římany trestem za židovskou slepotu a neochotu přijmout Krista. Analýzou hagiografických a homiletických textů ze 14. a 15. století z českých zemí se pokusím ukázat, jakým způsobem fungovala „zkáza Jeruzaléma a zničení Chrámu“ jako základ teologické koncepce židovského zavržení a protižidovské rétoriky, která našla svůj nepřímý odraz i v církevní legislativě týkající se židovské komunity a pronikla prostřednictvím vernakulárních textů k širším vrstvám společnosti.
Název v anglickém jazyce
Mary the cannibal. The destruction of Jerusalem and the condemnation of the Jews in Luxembourg-era Old Czech literature
Popis výsledku anglicky
Flavius Josephus’s Bellum Judaicum account of the conquest of Jerusalem by Romans and the famine in 70 CE depicts a scene in which the Jewish matron Mary devours her own child. The story, in which this “terrible meal” plays an important symbolic role, alsonentered the vernacular texts of the Czech Middle Ages through Latin literature. In the eyes of Christian exegetes, who drew detailed information about Titus’s invasion and massacre of the Jews from Flavius Josephus, the sacking of Jerusalem was a punishmentnfor Jewish unwillingness to accept Christ. By analysing Old Czech hagiographic and homiletic texts, I will show how the “fall of Jerusalem” formed the theological concept of the condemnation of the Jews and anti-Jewish rhetoric.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-12859S" target="_blank" >GA19-12859S: Jeruzalém a jeho odraz v kultuře středověkých českých zemí</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Česká literatura
ISSN
0009-0468
e-ISSN
2571-094X
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
575-602
Kód UT WoS článku
001177108400001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85176374439