Kritika a autonomie českého umění (1859–1892)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F24%3A00602761" target="_blank" >RIV/68378068:_____/24:00602761 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kritika a autonomie českého umění (1859–1892)
Popis výsledku v původním jazyce
Tato práce sleduje na příkladu českého umění problém autonomizace kulturní produkce, k níž došlo ve druhé polovině 19. století. České umění se jeví jako zvlášť zajímavý kontext pro zkoumání autonomizace umění proto, že diferenciaci umělecké tvorby a razantnímu vzestupu její kvantity i kvality neodpovídalo pomalejší tempo politické i ekonomické emancipace nevládnoucí etnické menšiny. Jako konceptuální východisko společenského vyjednávání o autonomii umění autoři výzkumu zvolili sociologickou analýzu historického průběhu tohoto procesu ve Francii (P. Bourdieu). Inspirováni její metodologickou korekturou spočívající v důrazu na recepci soudobého umění (M. Einfalt), soustředí se na průběžné kritické komentáře nově vznikající kulturní produkce, konkrétně děl literárních, hudebních a výtvarných. Také v pomocné klasifikaci typů kritických projevů vycházejí z francouzské inspirace (A. Thibaudet). Jedním z hlavních cílů práce je i korigovat přetrvávající tvrzení o nedostatečnosti české kritiky 60. až 80. let 19. století, jejichž původ lze dohledat v sebeprezentaci prvních modernistických kritiků.
Název v anglickém jazyce
Criticism and autonomy of Czech art (1859-1892)
Popis výsledku anglicky
This work examines the autonomization of cultural production in the second half of the 19th century, looking specifically at the example of Czech art. Czech art provides a particularly interesting context for exploring the autonomization of art, one in which the differentiation of artistic creation and rapid rise in both quantity and quality outpaced the political and economic emancipation of the subaltern ethnic minority. As a starting point for conceptualizing the social negotiation of the autonomy of art, the authors of the present publication chose the historical course of this process in France and its analysis along sociological lines (P. Bourdieu). Inspired by a certain methodological correction vis-à-vis the reception of contemporary art (M. Einfalt), they highlight the ongoing critical commentary on emerging cultural production, specifically literary, musical, and visual works - their classification of types of critical expression also draws on the French context (A. Thibaudet). A central aim of the work is to correct persistent claims about the deficiency of Czech criticism before the 1890s, which can be traced back to the first modernist critics and their self-presentation.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-15595S" target="_blank" >GA20-15595S: Autonomizace českého umění: průběh procesu v kritické recepci literární, výtvarné a hudební produkce 60. až 80. let 19. století</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7658-087-9
Počet stran knihy
632
Název nakladatele
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—