Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kritika a autonomie českého umění (1859–1892)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F24%3A00602761" target="_blank" >RIV/68378068:_____/24:00602761 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kritika a autonomie českého umění (1859–1892)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato práce sleduje na příkladu českého umění problém autonomizace kulturní produkce, k níž došlo ve druhé polovině 19. století. České umění se jeví jako zvlášť zajímavý kontext pro zkoumání autonomizace umění proto, že diferenciaci umělecké tvorby a razantnímu vzestupu její kvantity i kvality neodpovídalo pomalejší tempo politické i ekonomické emancipace nevládnoucí etnické menšiny. Jako konceptuální východisko společenského vyjednávání o autonomii umění autoři výzkumu zvolili sociologickou analýzu historického průběhu tohoto procesu ve Francii (P. Bourdieu). Inspirováni její metodologickou korekturou spočívající v důrazu na recepci soudobého umění (M. Einfalt), soustředí se na průběžné kritické komentáře nově vznikající kulturní produkce, konkrétně děl literárních, hudebních a výtvarných. Také v pomocné klasifikaci typů kritických projevů vycházejí z francouzské inspirace (A. Thibaudet). Jedním z hlavních cílů práce je i korigovat přetrvávající tvrzení o nedostatečnosti české kritiky 60. až 80. let 19. století, jejichž původ lze dohledat v sebeprezentaci prvních modernistických kritiků.

  • Název v anglickém jazyce

    Criticism and autonomy of Czech art (1859-1892)

  • Popis výsledku anglicky

    This work examines the autonomization of cultural production in the second half of the 19th century, looking specifically at the example of Czech art. Czech art provides a particularly interesting context for exploring the autonomization of art, one in which the differentiation of artistic creation and rapid rise in both quantity and quality outpaced the political and economic emancipation of the subaltern ethnic minority. As a starting point for conceptualizing the social negotiation of the autonomy of art, the authors of the present publication chose the historical course of this process in France and its analysis along sociological lines (P. Bourdieu). Inspired by a certain methodological correction vis-à-vis the reception of contemporary art (M. Einfalt), they highlight the ongoing critical commentary on emerging cultural production, specifically literary, musical, and visual works - their classification of types of critical expression also draws on the French context (A. Thibaudet). A central aim of the work is to correct persistent claims about the deficiency of Czech criticism before the 1890s, which can be traced back to the first modernist critics and their self-presentation.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-15595S" target="_blank" >GA20-15595S: Autonomizace českého umění: průběh procesu v kritické recepci literární, výtvarné a hudební produkce 60. až 80. let 19. století</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7658-087-9

  • Počet stran knihy

    632

  • Název nakladatele

    Ústav pro českou literaturu AV ČR

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy