Parallel plot as a basic compositional device in Milan Kundera's plays
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F24%3A00617777" target="_blank" >RIV/68378068:_____/24:00617777 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://hrcak.srce.hr/clanak/469391" target="_blank" >https://hrcak.srce.hr/clanak/469391</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
chorvatština
Název v původním jazyce
Paralelna radnja kao osnovno kompozicijsko sredstvo u dramama Milana Kundere
Popis výsledku v původním jazyce
U središtu je rada dramsko stvaralaštvo Milana Kundere. Autorica nastoji kompletirati njegove drame: od drame Vlasnici ključeva (Majitelé klíčů) preko Koještarije (Ptákovina) i Jacquesa i njegova gospodara (Jakub a jeho pán) sve do posljednjeg Kunderina kazališnog komada Jure Jánošíka i ostalih autorovih predložaka za radio i televiziju. U radu se najviše pozornosti posvećuje paralelnoj radnji kao karakterističnom kompozicijskom postupku Kunderinih drama, koji je on primijenio i na poetiku svojih proznih djela.
Název v anglickém jazyce
Parallel plot as a basic compositional device in Milan Kundera's plays
Popis výsledku anglicky
In the study, the author analyses Milan Kundera's dramas The Owners of the Keys, The Blunder and Jacques and His Master chronologically, as well as the unknown – and never acknowledged by the writer – play Juro Jánošík from 1973, which was signed by playwright Karel Steigerwald. The study attempts to show how Kundera's dramatic work grew out of his collaboration with the workshop at the Prague National Theatre in the late 1950s and early 1960s. The workshop was founded by director Otomar Krejča and dramaturgist Karel Kraus, who commissioned the authors to use a compositional procedure of parallel plots. Along with this, the author traces the development of Kundera's plays in terms of their relationship to totalitarian ideology: while in the first play the writer projected a plot that was charged with communist ideology, in the subsequent plays he began to criticize totalitarian mechanisms. All of Kundera's plays responded to the political situation in former Czechoslovakia.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Književna smotra
ISSN
0455-0463
e-ISSN
2459-6329
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
214/4
Stát vydavatele periodika
HR - Chorvatská republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
101-110
Kód UT WoS článku
001384856200005
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85213410456