Loretánské litanie pražských skladatelů vrcholného baroka. K opomíjenému tématu na příkladu děl Jana Josefa Ignáce Brentnera
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F14%3A00436445" target="_blank" >RIV/68378076:_____/14:00436445 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Loretánské litanie pražských skladatelů vrcholného baroka. K opomíjenému tématu na příkladu děl Jana Josefa Ignáce Brentnera
Popis výsledku v původním jazyce
Loretánské litanie byly na prahu barokní doby oficiálně stanoveny za jediné povolené litanie k Panně Marii a za významného přispění jezuitů se tato modlitba záhy stala jedním z významných prvků tehdejší rozvinuté mariánské úcty. Často byly zpívány vícehlase a patří k vůbec nejčastěji zhudebňovaným litaniím. Jako hudební druh jsou loretánské litanie ? přes, nebo možná i pro množství dochovaných pramenů a děl ? reflektovány jen zřídka. Z tvorby skladatelů působících či narozených v Čechách byly zatím vydány a důkladněji komentovány pouze litanie Adama Michny z Otradovic, Johanna Caspara Ferdinanda Fischera a Jana Dismase Zelenky. Studie je zaměřena na díla pražských skladatelů z rozmezí let cca 1710?1740, výchozím materiálem je blíže dosud nepovšimnutý soubor třinácti loretánských litanií Jana Josefa Ignáce Brentnera (1689?1742) a ke komparaci slouží skladby J. C. F. Fischera, Bohuslava Matěje Černohorského a Česlava Vaňury. Na pozadí uvažovaného lokálního tvůrčího kontextu a prostřednic
Název v anglickém jazyce
The Litany of Loreto by Prague Composers of the High Baroque. A Neglected Theme Exemplified on the Works by Jan Josef Ignác Brentner
Popis výsledku anglicky
At the beginning of the Baroque era, the Litany of Loreto was the only officially approbate litany to the Blessed Virgin Mary. With the significant contribution of the Jesuit order, it quickly became one of the most popular Marian prayers as well as an important element of Baroque homage to Virgin Mary. No greater attention has been paid to the large amount of Loretan litanies set to music by Prague composers of the first third of the 18th century. The present study deals with the collection of 14 litanies in the manuscript, which was given by Joannes Jungwirth to his successor in the role of the head of choirboys in Dresden in 1728. Through the assessment of handwriting, comparison with concordant sources (the most important of which was the anonymoustorso of parts from Györ) and style analysis, the first nine compositions in the Dresden manuscript can be attributed to Brentner, while the remaining four litanies are probably works of other composers. Musical analysis shows that litan
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GPP409%2F12%2FP953" target="_blank" >GPP409/12/P953: Skladatel a jeho dílo v barokní Praze: Jan Josef Ignác Brentner (1689-1742)</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Salve regina : mariánská úcta ve středních Čechách
ISBN
978-80-87112-88-5
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
42-58
Počet stran knihy
365
Název nakladatele
Etnologický ústav AV ČR
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—