Od folklivsforskning k evropské etnologii, antropologii a zpět: švédská etnologie v 19. až 21. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F17%3A00482002" target="_blank" >RIV/68378076:_____/17:00482002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Od folklivsforskning k evropské etnologii, antropologii a zpět: švédská etnologie v 19. až 21. století
Popis výsledku v původním jazyce
V chronologicky pojatém výkladu je nastíněn vývoj švédské etnologie od jejich amatérských počátků, přes konstituování muzejní a univerzitní vědecké disciplíny v 19. a v první polovině 20. století. Velká pozornost je věnována zásadní modernizaci oboru Sigurdem Erixonem, která měla celoevropské dopady v podobě teoreticko-metodologického formulování konceptu komparativní tzv. evropské etnologie, i následným procesům sociologizace a antropologizace oboru v 70. a 80. letech 20. století a přesunu pozornosti švédských etnologů od studia minulosti k aktuálním společenským problémům. Současná situace švédské etnologie, jejímž příkladem je tzv. lundská škola, je charakterizována jako konvergence kulturně-historických a antropologických přístupů a obor je charakterizován jako jeden z nejprogresivnějších v celoevropském kontextu. Výběrově jsou uvedeny i profilující osobnosti švédské etnologie od 19. století do současnosti, klíčová díla a popsána je minulá i současná institucionální základna oboru.
Název v anglickém jazyce
From folklivsforskning to European ethnology and anthropology, and back: Swedish ethnology in the 19th through 21st centuries
Popis výsledku anglicky
The chronologically structured article outlines the development of Swedish ethnology from their amateur origins, through the establishment of museum and university scientific discipline in the 19th and the first half of the 20th century. Great attention is paid to the fundamental modernization of the field by Sigurd Erixon, which had pan-European implications in the theoretical and methodological formulation of the concept of comparative European ethnology, and subsequent processes of sociologization and anthropologization of the field in the 70s and 80s of the 20th century and shifting the attention of Swedish ethnologists from studying the past towards current social problems. The current situation of Swedish ethnology, exemplified by the so-called Lund school, is characterized as a convergence of cultural-historical and anthropological approaches and the field is characterized as one of the most progressive in a pan-European context. Also profiling figures of Swedish ethnology from the 19th century to the present, key works and the past and current institutional basis of the field are described.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-03754S" target="_blank" >GA15-03754S: Mezi státním plánem a badatelskou svobodou. Etnografie a folkloristika v českých zemích v kontextu vývoje kultury a společnosti v letech 1945-1989</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Národopisná revue
ISSN
0862-8351
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
224-235
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85049208258