Opus magnum Miloslava Kabeláče pro lidské hlasy: Proměny, opus 57
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F20%3A00544645" target="_blank" >RIV/68378076:_____/20:00544645 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Opus magnum Miloslava Kabeláče pro lidské hlasy: Proměny, opus 57
Popis výsledku v původním jazyce
Monografie pojednává o jedné z nejpozoruhodnějších vokálních skladeb české hudby, jejímž výlučným tématem je zároveň nejstarší známá česká lidová duchovní píseň Hospodine, pomiluj ny. Miloslav Kabeláč (1908-1979) své Proměny chorálu Hospodine, pomiluj ny, op. 57 (pro velký smíšený sbor, sólový baryton, mužský sbor a sólový vysoký ženský hlas) komponoval v letech 1974-1978. Jeho prokazatelný zájem o tuto píseň trval 14 let - píseň se nejprve stala tvárným základem nedokončené elektroakustické kompozice Hradčanské vigilie, odkud následně přešla do druhé části elektroakustické kompozice E fontibus Bohemicis, op. 55 (1965-1973), a je rovněž východiskem kompozice Proměny chorálu Hospodine, pomiluj ny pro klavír a orchestr, op. 58 (1972-1979). Autor monografie analyzuje Kabeláčovy vokální Proměny a jeho kompoziční myšlení v širokém historickém, hudebním, filozofickém a estetickém kontextu (Michel Foucault, Merleau-Ponty, Mikel Dufrenne, Emmenuel Lévinas).
Název v anglickém jazyce
Opus Magnum of Miloslav Kabeláč for human voices: Metamorphoses, op. 57
Popis výsledku anglicky
The Monograph deals with one of the most remarkable vocal compositions of Czech music, which is solely based on the oldest known non-liturgical religious Czech folk song Hospodine, pomiluj ny [Lord, have mercy upon us]. The work Proměny chorálu Hospodine, pomiluj ny [Metamorphoses of the Czech chorale Lord, have mercy upon us], op. 57 (for large mixed choir, solo baritone, male choir, and solo high female voice), by Miloslav Kabeláč (1908-1979) was in gestation for many years (1974-1978). Kabeláč’s evident interest in this song lasted for 14 years – it formed the initial basis of the finally left incomplete electroacoustic composition Hradčanské vigilie [Hradčany Vigils], from which it passed into the second part of his electroacoustic composition E fontibus Bohemicis, op. 55 (1965-1973), and also constitutes the basis of the Proměny chorálu Hospodine, pomiluj ny [Metamorphoses of the Czech chorale Lord, have mercy upon us] for piano and orchestra, op. 58 (1972-1979). The author of the monograph analyses the vocal oeuvre in question and Kabeláč’s compositional thinking in a broad historical, musical, philosophical and aesthetic context (Michel Foucault, Merleau-Ponty, Mikel Dufrenne, Emmenuel Lévinas).
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60404 - Folklore studies
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA408%2F09%2F1836" target="_blank" >GA408/09/1836: Pozdní tvorba Miloslava Kabeláče v evropském kontextu</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7671-000-9
Počet stran knihy
188
Název nakladatele
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—