Exotismus, jazz a hudebně-divadelní myšlení E. F. Buriana ve dvacátých letech 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F21%3A00543238" target="_blank" >RIV/68378076:_____/21:00543238 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.divadelnirevue.cz/index.php?src=DR_2021_n1_obsah.php" target="_blank" >http://www.divadelnirevue.cz/index.php?src=DR_2021_n1_obsah.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Exotismus, jazz a hudebně-divadelní myšlení E. F. Buriana ve dvacátých letech 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Hudební a divadelní tvorba, režisérská práce i teoretické myšlení E. F. Buriana se staly předmětem bádání teatrologů, stejně tak i muzikologů, badatelsky pohybujících se v oblasti vážné a populární hudby i jejich pomezí. Hudební exotismus prostupoval nově se objevující jazz a „jazzové“ inspirace a promítl se do Burianovy hudebně divadelní tvorby a teoretického myšlení. Studie se s využitím konceptu hudebního exotismu snaží představit další možný úhel pohledu na několik příkladů Burianovy scénické hudby a teoretických spisů z druhé poloviny dvacátých let a ukázat, jakou roli hrál exotismus v souvislosti s dobovými představami o jazzu a jak Burian charakterizoval novou konceptualizaci hudby v kontextu vlastní hudebně divadelní tvorby a myšlení. Práce vychází z analýzy dochovaných pramenů k scénické hudbě k Císaři Jonesovi, prvním inscenacím Osvobozeného divadla a analýzy Burianových spisů, zejména Jazzu a Černošských tanců.
Název v anglickém jazyce
Exoticism, Jazz and E. F. Burian's Ideas on Music and Theatre in the 1920s
Popis výsledku anglicky
E. F. Burian's musical compositions, theatre practice, as well as his theoretical thinking have been analyzed by both theatre scholars and musicologists, who focus on both classical and popular music and their intersections. Musical exoticism permeated the emerging jazz and “jazz” inspirations and as such influenced Burian's music, theatre practice, and theoretical thinking. Applying the concept of musical exoticism, the study seeks to present another possible perspective on several examples of Burian's stage music and theoretical writings from the second half of the 1920s. The goal of the essay is to explore (1) the role of exoticism in the context of period ideas regarding jazz and (2) Burian's approach to the new conceptualization of music in the context of his own musical-theatre practice and thinking. The essay analyzes the extant sources that document the stage music for the production of Eugene O'Neill's Emperor Jones, as well as the first productions of Liberated Theater. Moreover, the essay discusses Burian's theoretical writings, especially his short treatises Jazz and Black Dances.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60404 - Folklore studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Divadelní revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
—
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
7-34
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85108715100