Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Exotismus, jazz a hudebně-divadelní myšlení E. F. Buriana ve dvacátých letech 20. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F21%3A00543238" target="_blank" >RIV/68378076:_____/21:00543238 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.divadelnirevue.cz/index.php?src=DR_2021_n1_obsah.php" target="_blank" >http://www.divadelnirevue.cz/index.php?src=DR_2021_n1_obsah.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Exotismus, jazz a hudebně-divadelní myšlení E. F. Buriana ve dvacátých letech 20. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hudební a divadelní tvorba, režisérská práce i teoretické myšlení E. F. Buriana se staly předmětem bádání teatrologů, stejně tak i muzikologů, badatelsky pohybujících se v oblasti vážné a populární hudby i jejich pomezí. Hudební exotismus prostupoval nově se objevující jazz a „jazzové“ inspirace a promítl se do Burianovy hudebně divadelní tvorby a teoretického myšlení. Studie se s využitím konceptu hudebního exotismu snaží představit další možný úhel pohledu na několik příkladů Burianovy scénické hudby a teoretických spisů z druhé poloviny dvacátých let a ukázat, jakou roli hrál exotismus v souvislosti s dobovými představami o jazzu a jak Burian charakterizoval novou konceptualizaci hudby v kontextu vlastní hudebně divadelní tvorby a myšlení. Práce vychází z analýzy dochovaných pramenů k scénické hudbě k Císaři Jonesovi, prvním inscenacím Osvobozeného divadla a analýzy Burianových spisů, zejména Jazzu a Černošských tanců.

  • Název v anglickém jazyce

    Exoticism, Jazz and E. F. Burian's Ideas on Music and Theatre in the 1920s

  • Popis výsledku anglicky

    E. F. Burian's musical compositions, theatre practice, as well as his theoretical thinking have been analyzed by both theatre scholars and musicologists, who focus on both classical and popular music and their intersections. Musical exoticism permeated the emerging jazz and “jazz” inspirations and as such influenced Burian's music, theatre practice, and theoretical thinking. Applying the concept of musical exoticism, the study seeks to present another possible perspective on several examples of Burian's stage music and theoretical writings from the second half of the 1920s. The goal of the essay is to explore (1) the role of exoticism in the context of period ideas regarding jazz and (2) Burian's approach to the new conceptualization of music in the context of his own musical-theatre practice and thinking. The essay analyzes the extant sources that document the stage music for the production of Eugene O'Neill's Emperor Jones, as well as the first productions of Liberated Theater. Moreover, the essay discusses Burian's theoretical writings, especially his short treatises Jazz and Black Dances.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60404 - Folklore studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Divadelní revue

  • ISSN

    0862-5409

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    7-34

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85108715100