Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dance as a commodity: The Czech Folklore Show

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F22%3A00564154" target="_blank" >RIV/68378076:_____/22:00564154 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Dance as a commodity: The Czech Folklore Show

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The contribution deals with the dance productions of Czech folklore show for tourists visiting Prague. This phenomenon has its origins in 1970´when few people – dancers and musicians from folklore ensembles – started to be invited to dance for tourists in prestigious hotels. After 1989 “velvet revolution” the business with folklore became a part of tourism where the dance has its specific role. An increasing number of special pubs offering Czech meal, costume, song, and dance show during an evening, provokes several questions as to how folk dance can become a profitable commodity, what trade rules apply here and what the demand-supply ratio is, and which elements of the traditional culture are picked up from the repertoire of traditional music and dance to represent the “real Czechness”. The research is based on the observation of the strategies of several folklore pubs in Prague and deep interviews with actors which enable to see the inner side of the process.

  • Název v anglickém jazyce

    Dance as a commodity: The Czech Folklore Show

  • Popis výsledku anglicky

    The contribution deals with the dance productions of Czech folklore show for tourists visiting Prague. This phenomenon has its origins in 1970´when few people – dancers and musicians from folklore ensembles – started to be invited to dance for tourists in prestigious hotels. After 1989 “velvet revolution” the business with folklore became a part of tourism where the dance has its specific role. An increasing number of special pubs offering Czech meal, costume, song, and dance show during an evening, provokes several questions as to how folk dance can become a profitable commodity, what trade rules apply here and what the demand-supply ratio is, and which elements of the traditional culture are picked up from the repertoire of traditional music and dance to represent the “real Czechness”. The research is based on the observation of the strategies of several folklore pubs in Prague and deep interviews with actors which enable to see the inner side of the process.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60500 - Other Humanities and the Arts

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GF22-31474K" target="_blank" >GF22-31474K: Folklorní revivalismus v postsocialistických zemích: politiky, paměť, heritizace a udržitelnost</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Dance and Economy, Dance and Transmission

  • ISBN

    978-609-8071-67-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    15-23

  • Název nakladatele

    ICTM Study Group on Ethnochoreology and Lithuanian Academy of Music and Theatre

  • Místo vydání

    Vilnius

  • Místo konání akce

    Klaipeda

  • Datum konání akce

    12. 7. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku