Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Způsoby prezentací lidových pohádek v komiksu a na současných webových stránkách v ČR

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F23%3A00585742" target="_blank" >RIV/68378076:_____/23:00585742 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://unibook.upjs.sk/sk/filozoficka-fakulta/1936-ludova-rozpravka-v-suvislostiach" target="_blank" >https://unibook.upjs.sk/sk/filozoficka-fakulta/1936-ludova-rozpravka-v-suvislostiach</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Způsoby prezentací lidových pohádek v komiksu a na současných webových stránkách v ČR

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text se zaměřuje na patrný pokles ochoty a schopnosti čtení delších textů v tištěné podobě, jenž je zejména u mladších školních dětí stále silnější, což zvyšuje důležitost jiných způsobů přiblížení lidové slovesnosti obecně. Jedná se zejména o pověsti a pohádky, které přinášejí většinou ucelené příběhy. Zatímco český komiks se tím zabývá již dlouhou dobu v různých podobách (komiks Čtyřlístek od roku 1969), na českých webových stránkách jde o zložitejší problém. Samotné zobrazení pohádkového textu jeho atraktivitu příliš nezvyšuje, umožnění jeho poslechu v audio podobě či shlédnutí videa (kombinace audia a videa) zájem výrazně posiluje. Další variantou je aktivní proces vytváření příběhů pohádkového charakteru „na míru“.V této souvislosti se nabízí i otázka, co se vlastně jako pohádka označuje a jak je širokým publikem vnímána. Ukazuje se, že aktivní rozlišování folklorní a autorské tvorby je minimální a že užívání označení „pohádka“ je až nečekaně široké.

  • Název v anglickém jazyce

    Ways of presenting folk tales in comics and on contemporary websites in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The text focuses on the noticeable decline in the willingness and ability to read longer text in printed form, which is especially strong among younger school children, which increases the importance of other ways of approaching folk literature of general. These are mainly legends and folk tales, which usually bring complete stories. While Czech comics have been dealing with this for a long time in various forms (for example comic Čtyřlístek since 1969), on Czech websites i tis a more complex problem. The mere display of the folk tales text does not increase its attractiveness much, making it possible to listen to it in audio form or watch a video (combination of audio and video) significantly strengthens interest. Another variant is the active process of creating „tailor made“ folk tale stories. In this context, the question of what is actually referred to as a folk tale and how i tis perceived by a wide audience also arises. It turns out that the active differentiation of folklore and author’s work is minimal and that the use of the label „folk tale“ is unexpectedly wide.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Ľudová rozprávka v súvislostiach: Zborník príspevkov z medzinárodného vedeckého kolokvia

  • ISBN

    978-80-574-0273-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    83-103

  • Název nakladatele

    Filozofická fakulta UPJŠ

  • Místo vydání

    Košice

  • Místo konání akce

    Košice

  • Datum konání akce

    12. 12. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku