Způsoby prezentací lidových pohádek v komiksu a na současných webových stránkách v ČR
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F23%3A00585742" target="_blank" >RIV/68378076:_____/23:00585742 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://unibook.upjs.sk/sk/filozoficka-fakulta/1936-ludova-rozpravka-v-suvislostiach" target="_blank" >https://unibook.upjs.sk/sk/filozoficka-fakulta/1936-ludova-rozpravka-v-suvislostiach</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Způsoby prezentací lidových pohádek v komiksu a na současných webových stránkách v ČR
Popis výsledku v původním jazyce
Text se zaměřuje na patrný pokles ochoty a schopnosti čtení delších textů v tištěné podobě, jenž je zejména u mladších školních dětí stále silnější, což zvyšuje důležitost jiných způsobů přiblížení lidové slovesnosti obecně. Jedná se zejména o pověsti a pohádky, které přinášejí většinou ucelené příběhy. Zatímco český komiks se tím zabývá již dlouhou dobu v různých podobách (komiks Čtyřlístek od roku 1969), na českých webových stránkách jde o zložitejší problém. Samotné zobrazení pohádkového textu jeho atraktivitu příliš nezvyšuje, umožnění jeho poslechu v audio podobě či shlédnutí videa (kombinace audia a videa) zájem výrazně posiluje. Další variantou je aktivní proces vytváření příběhů pohádkového charakteru „na míru“.V této souvislosti se nabízí i otázka, co se vlastně jako pohádka označuje a jak je širokým publikem vnímána. Ukazuje se, že aktivní rozlišování folklorní a autorské tvorby je minimální a že užívání označení „pohádka“ je až nečekaně široké.
Název v anglickém jazyce
Ways of presenting folk tales in comics and on contemporary websites in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The text focuses on the noticeable decline in the willingness and ability to read longer text in printed form, which is especially strong among younger school children, which increases the importance of other ways of approaching folk literature of general. These are mainly legends and folk tales, which usually bring complete stories. While Czech comics have been dealing with this for a long time in various forms (for example comic Čtyřlístek since 1969), on Czech websites i tis a more complex problem. The mere display of the folk tales text does not increase its attractiveness much, making it possible to listen to it in audio form or watch a video (combination of audio and video) significantly strengthens interest. Another variant is the active process of creating „tailor made“ folk tale stories. In this context, the question of what is actually referred to as a folk tale and how i tis perceived by a wide audience also arises. It turns out that the active differentiation of folklore and author’s work is minimal and that the use of the label „folk tale“ is unexpectedly wide.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Ľudová rozprávka v súvislostiach: Zborník príspevkov z medzinárodného vedeckého kolokvia
ISBN
978-80-574-0273-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
83-103
Název nakladatele
Filozofická fakulta UPJŠ
Místo vydání
Košice
Místo konání akce
Košice
Datum konání akce
12. 12. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—