Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Konfrontace znalosti pomístních jmen v Jemnici, Rosicích a ve Lhoticích

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378092%3A_____%2F10%3A00349696" target="_blank" >RIV/68378092:_____/10:00349696 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Konfrontace znalosti pomístních jmen v Jemnici, Rosicích a ve Lhoticích

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V této stati autorky porovnávají výsledky, k nimž dospěly při výzkumu znalosti pomístních jmen u zástupců tří generací ve třech moravských lokalitách (Rosice, Jemnice, Lhotice). V povědomí jednotlivých generací dochází k postupnému úbytku pomístních jmenshromážděných v 60. a 70. letech minulého století. Nejstarší respondenti neznají z původního souboru zhruba 25 % jmen, zástupci střední generace 50 % a nejmladší informátoři neznají 75 % jmen. Zachycena však byla jména nová související se změnou způsobuživota. Pomístní jména jsou tedy trvalou součástí každodenní komunikace. Ale jejich soubor není konstantní ? je proměnlivý a je odrazem komunikačních potřeb uživatelů jazyka.

  • Název v anglickém jazyce

    Confrontation of the knowledge of the anoikonyms at Jemnice, Rosice and Lhotice

  • Popis výsledku anglicky

    In this paper, the authors compare the results they came to during the research of the knowledge of the anoikonyms amongst the representatives of three generations in three Moravian localities (Rosice, Jemnice, Lhotice). The individual generations gradually loose the awarness of the anoikonyms gathered in 1960s and 1970s. From the original set of them, the oldest respondents do not know approximately 25 %, the middle generation 50 % and the youngest generation 75 % of the names. Also new names relatingto a new way of life were recorded. The anoikonyms are therefore a lasting part of the everyday communication, but their collection is not constant ? it is variable and reflects the communicative needs of the language users.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA405%2F08%2F0703" target="_blank" >GA405/08/0703: Slovník pomístních jmen na Moravě a ve Slezsku II (teoretické a interpretační aspekty)</a><br>

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta onomastica

  • ISSN

    1211-4413

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    51

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus