Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Privatization Comedies as Media of Memory of the Czech(oslovak) Economic Transformation

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378114%3A_____%2F24%3A00576294" target="_blank" >RIV/68378114:_____/24:00576294 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.4324/b23366-15" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.4324/b23366-15</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4324/b23366-15" target="_blank" >10.4324/b23366-15</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Privatization Comedies as Media of Memory of the Czech(oslovak) Economic Transformation

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This chapter makes a case for reading Czech feature films from the 1990s as ‘media of memory’ that continue to inform the imaginaries of the early neoliberal transformation in Czech culture. Based on a corpus of popular films that have come to be known as ‘privatization comedies’, the chapter analyses the myths these films have helped to sustain about the introduction of capitalism in Czechoslovakia and later the Czech Republic. The analysis focuses on their most significant economic tropes, especially the portrayal of private enterprise and its gender dimension. It argues that the films of the 1990s form one part of a larger memory mosaic and their emphasis on ordinary people and their individual struggles to grasp the rules of the market provides a counterpoint to both the negative memory promulgated in the Czech public sphere, which views the 1990s as a period of large-scale economic crime, and to the facile pop culture memory of that decade as a period of laughable oddities.

  • Název v anglickém jazyce

    Privatization Comedies as Media of Memory of the Czech(oslovak) Economic Transformation

  • Popis výsledku anglicky

    This chapter makes a case for reading Czech feature films from the 1990s as ‘media of memory’ that continue to inform the imaginaries of the early neoliberal transformation in Czech culture. Based on a corpus of popular films that have come to be known as ‘privatization comedies’, the chapter analyses the myths these films have helped to sustain about the introduction of capitalism in Czechoslovakia and later the Czech Republic. The analysis focuses on their most significant economic tropes, especially the portrayal of private enterprise and its gender dimension. It argues that the films of the 1990s form one part of a larger memory mosaic and their emphasis on ordinary people and their individual struggles to grasp the rules of the market provides a counterpoint to both the negative memory promulgated in the Czech public sphere, which views the 1990s as a period of large-scale economic crime, and to the facile pop culture memory of that decade as a period of laughable oddities.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Remembering the Neoliberal Turn. Economic Change and Collective Memory in Eastern Europe after 1989

  • ISBN

    978-1-032-55333-7

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    201-216

  • Počet stran knihy

    315

  • Název nakladatele

    Routledge

  • Místo vydání

    London

  • Kód UT WoS kapitoly

    001140926700012