Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Lidská práva před lidskými právy? K předmodernímu vývoji pojmu lidských práv

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378122%3A_____%2F18%3A00504811" target="_blank" >RIV/68378122:_____/18:00504811 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Lidská práva před lidskými právy? K předmodernímu vývoji pojmu lidských práv

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola se zabývá tím, zda bychom ještě před moderní dobou (konkrétně v antice a ve středověku) nemohli vysledovat v evropském myšlení jisté ‵pojmové předchůdce‵ lidských práv (k čemuž je její autor skeptický). Na druhou stranu se snaží ukázat myšlenkovou kontinuitu mezi především mysliteli vrcholného středověku (cca od 12. století) a mysliteli raného novověku, kam bychom mohli zařadit španělské scholastiky 16. století, Grotia nebo Locka. V podstatě chronologicky proto probírá a podrobuje kritice názory různých myslitelů, kteří tvrdili, že lidská práva byla přítomná již v antice, především u stoiků (Mitsis, Richard A. Bauman, Honoré nebo Pugliese), přičemž se podrobněji věnuje kontroverzi (Villey, Donahue, Tierney), zda římské právo používalo slovo ‵ius‵ ve významu subjektivního práva. Jde-li o myslitele vrcholného středověku (Akvinský, Marsilius z Padovy, Ockham), polemizuje především s Tierneyho a Villeyho tezemi, že Marsilius či Ockham stojí na počátku uvažování o přirozených právech, tím, že ukazuje, že tito myslitelé za subjektivní práva považovali i tzv. hohfeldovské volnosti (liberties), tedy nikoli pouze hohfeldovské nároky (claims). Uznává však velký význam debaty o františkánské chudobě a chudobě církve pro rozvinutí diskursu o právech. V raném novověku vyzdvihuje roli španělských myslitelů 16. století nejen pro zprostředkování středověkého tomismu pozdějším myslitelům jako Grotius, ale všímá si i Las Casasova ‵aktivismu‵ ve prospěch indiánů. Jde-li o myslitele, kteří jsou považováni za opravdové zakladatele moderního přirozenoprávního diskursu (z nějž pak vyrůstá diskurs lidskoprávní) jako Grotius, Hobbes a Locke, snaží se ukázat, že mnohé ‵inovace‵, které jim bývají připisovány, jsou vlastně ‵jen‵ tvůrčím rozvinutím středověkých myšlenek (s výjimkou Hobbese, který podle autora vlastně o právech vůbec nehovořil).

  • Název v anglickém jazyce

    Human Rights Before Human Rights? Remarks on Pre-Modern Development of Human Rights Concept

  • Popis výsledku anglicky

    The basic question the chapter asks is whether we can found some ‵conceptual predecessors‵ of human rights concept in ancient Greece and Rome and in Middle Ages. While it denies the concept of human rights was present at these times, it also postulates continuity on the level of ideas between natural rights thinkers of Late Middle Ages (like Marsiglio of Padua or William Ockham) and early modernity (like Grotius or Locke). It criticizes theses of scholars who tries to talk about human rights in Antiquity (Mitsis, Richard A. Bauman, Honoré or Pugliese). It accepts that debates on Franciscan poverty and on church poverty were highly important for the development of rights talk, while denying that Marsiglio or Ockham talked about rights only, because when they talked about rights, they talked also about Hohfeldian liberties that are not rights. In the end it tries to show that many ‵innovations‵ usually connected with works of Grotius and Locke are ‵only‵ creative developments of late medieval ideas (transferred mainly through the work of Spanish scholastic thinkers of the 16th century). In this context the ‵truly modern‵ thinker is Thomas Hobbes, but he does not talk about rights, rather about factual possibilities of action

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Lidská práva v mezikulturních perspektivách

  • ISBN

    978-80-200-2958-4

  • Počet stran výsledku

    33

  • Strana od-do

    171-203

  • Počet stran knihy

    327

  • Název nakladatele

    Ústav státu a práva AV ČR, v. v. i.

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly