Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Otázky uplatňování prevenční povinnosti při výrobě a provozu autonomních vozidel

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378122%3A_____%2F21%3A00550086" target="_blank" >RIV/68378122:_____/21:00550086 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.muni.cz/cpvp/article/view/14287" target="_blank" >https://journals.muni.cz/cpvp/article/view/14287</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/CPVP2021-4-3" target="_blank" >10.5817/CPVP2021-4-3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Otázky uplatňování prevenční povinnosti při výrobě a provozu autonomních vozidel

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výroba vozidel je regulována celou řadou právně závazných předpisů, včetně právně závazných technických norem. Těmto normám se musí výrobci podřídit, pokud vozidlo chtějí uvést na trh. Přesto se najdou v automobilech některé prvky, na které technické normy nepamatují. Toto se může týkat nových komponent nebo moderních asistenčních systémů a funkcionalit. I tehdy, pokud výrobce není v takovém případě vázán žádnou právně závaznou normou, má prevenční povinnost neboli povinnost předcházet škodám. S vývojem (částečně) autonomních vozidel bude růst význam prevenční povinnosti s tím, jak budou vozidla vybavena doposud právně neregulovanými prvky a systémy. Tento článek pojednává o prevenční povinnosti a jejím významu pro bezpečnost autonomního řízení. Článek v závěru zmiňuje i relevantní judikaturu, která se k prevenční povinnosti vztahuje.

  • Název v anglickém jazyce

    Questions Related to Applying Precautionary Obligation During Production and Operation of Autonomous Vehicles

  • Popis výsledku anglicky

    Car production is regulated by a number of legally binding norms, including legally binding technical standards. Their producers must comply with these standards if the vehicle is to operate on the market. However, some components are not regulated by those standards, i.e., new components or modern assistance systems and functionalities. Even if the producer is not bound by any legally binding standard, the producer has an obligation to prevent damage (precautionary obligation). With the development of (partially) autonomous vehicles, the importance of precautionary obligation will increase as vehicles will be equipped with legally unregulated components and systems. This article deals with precautionary obligation and its importance for the safety of autonomous driving. The article also mentions the case law relating to this obligation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000085" target="_blank" >TL02000085: Civilní odpovědnost za škodu způsobenou provozem autonomních vozidel</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Časopis pro právní vědu a praxi

  • ISSN

    1210-9126

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    759-777

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85123582960