Otázky uplatňování prevenční povinnosti při výrobě a provozu autonomních vozidel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378122%3A_____%2F21%3A00550086" target="_blank" >RIV/68378122:_____/21:00550086 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/cpvp/article/view/14287" target="_blank" >https://journals.muni.cz/cpvp/article/view/14287</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/CPVP2021-4-3" target="_blank" >10.5817/CPVP2021-4-3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Otázky uplatňování prevenční povinnosti při výrobě a provozu autonomních vozidel
Popis výsledku v původním jazyce
Výroba vozidel je regulována celou řadou právně závazných předpisů, včetně právně závazných technických norem. Těmto normám se musí výrobci podřídit, pokud vozidlo chtějí uvést na trh. Přesto se najdou v automobilech některé prvky, na které technické normy nepamatují. Toto se může týkat nových komponent nebo moderních asistenčních systémů a funkcionalit. I tehdy, pokud výrobce není v takovém případě vázán žádnou právně závaznou normou, má prevenční povinnost neboli povinnost předcházet škodám. S vývojem (částečně) autonomních vozidel bude růst význam prevenční povinnosti s tím, jak budou vozidla vybavena doposud právně neregulovanými prvky a systémy. Tento článek pojednává o prevenční povinnosti a jejím významu pro bezpečnost autonomního řízení. Článek v závěru zmiňuje i relevantní judikaturu, která se k prevenční povinnosti vztahuje.
Název v anglickém jazyce
Questions Related to Applying Precautionary Obligation During Production and Operation of Autonomous Vehicles
Popis výsledku anglicky
Car production is regulated by a number of legally binding norms, including legally binding technical standards. Their producers must comply with these standards if the vehicle is to operate on the market. However, some components are not regulated by those standards, i.e., new components or modern assistance systems and functionalities. Even if the producer is not bound by any legally binding standard, the producer has an obligation to prevent damage (precautionary obligation). With the development of (partially) autonomous vehicles, the importance of precautionary obligation will increase as vehicles will be equipped with legally unregulated components and systems. This article deals with precautionary obligation and its importance for the safety of autonomous driving. The article also mentions the case law relating to this obligation.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000085" target="_blank" >TL02000085: Civilní odpovědnost za škodu způsobenou provozem autonomních vozidel</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Časopis pro právní vědu a praxi
ISSN
1210-9126
e-ISSN
—
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
759-777
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85123582960